koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
aycd01
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Ayros
Nr katalogowy: AYCD 01
Nośnik: 1 CD
Data wydania: czerwiec 2017
EAN: 5902768283044
62,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Instrumenty: skrzypce, puzon
Rodzaj: polonez

Telemann: Telemann's Poland

Ayros - AYCD 01
Wykonawcy
Orkiestra Czasów Zarazy:
Piotr Wawreniuk, trombone
Witold Broda, violin
Olena Yeremienko, violin
Mirosław Feldgebel, organ
Maciej Kaziński, viola da gamba / Paweł Iwaszkiewicz
Nagrody i rekomendacje
 
Audio Video Płyta Miesiąca Music Island Recommends
 
Danse Polonoise TWV 45:8, 9
Danse Polonoise TWV 45:2
Danse Polonoise TWV 45:11,7,30
Danse Polonoise TWV 45:3
Danse Polonoise TWV 45:29
Danse Polonoise TWV 45:16, 15
Danse Polonoise TWV 45:12, 6, 10
Danse Polonoise TWV 45:1
Danse Polonoise TWV 45:21
Danse Polonoise TWV 45:4
Danse Polonoise TWV 45:14
Danse Polonoise TWV 45:26
Danse Polonoise TWV 45:17, 28
Danse Polonoise TWV 45:20
Danse Polonoise TWV 45:18
Marcia Funebre (Anonym XVIII) Dance Polonoise TWV 45:13
Płyta zarejestrowana w czerwcu 2014 roku w zabytkowym kościółku w Lutkówce, a wydana w czerwcu tego roku, jest wyjątkowym projektem. Georg Philipp Telemann (1681-1767), jeden z najważniejszych kompozytorów epoki baroku, miał bliski kontakt z Polską. W swoim długim i twórczym życiu pracował m.in. na Śląsku (Żary, Pszczyna) na dworze księcia Erdmanna II. Słyszał polskie tańce, zachwycał się grą polskich muzyków, także tą zasłyszaną w karczmach. Można w jego autobiografii wyczytać wiele uwag odnoszących się do polskiej muzyki. W 1987 roku odkryto w Rostocku rękopis kompozytora - dwie księgi głosowe: skrzypce i linię basową, w którym odnajdujemy zanotowane przez niego frazy zasłyszane w Polsce. To fantastyczne źródło polskiej muzyki, głównie odnoszącej się do rytmów tanecznych, nigdy nie zostało opracowane. Muzycy profesjonalni i ludowi na tej płycie podjęli się pierwszej rekonstrukcji zapisanych w rękopisie tańców polskich. Założyli kapelę, która jednocześnie swą nazwą nawiązuje do tragicznych wydarzeń historycznych, które miały miejsce w Rzeczypospolitej początku XVIII wieku. Dudy, skrzypce, puzon, basy i regał - ten skład odzwierciedla też tamten czas. Ni ludowe, ni profesjonalne - wyjątkowe, nowe i zaskakujące. Wyjątkowe w brzmieniu i repertuarze.


"Justly one praises what rejoices the heart: All the world dance to songs of Polish art; So with ease this statement I deliver should: Music of the Poles is not made of wood." Georg Philipp Telemann

The years 1681-1767 constitute the frame of Telemann’s lifetime. He was an outstanding German composer who lived and worked in the late Baroque – the same age as the masters Bach and Händel. Although nowadays his famous contemporaries often overshadow him, in his lifetime he was known as one of the most productive and versatile musicians. After centuries of neglect, his character and creativity seem to be winning that respect once again. One of the influences of Telemann’s inexhaustible melodic invention was his close contact with Polish music. He worked in Silesia – in Żary (Sorau) and Pszczyna (Pless) at the court of Count Erdmann II – courtier, friend, Privy Councillior, and finally the Cabinet Minister for the King of Poland and Elector of Saxony August II. With Erdmann, Telemann had travelled through the Republic, stopping at roadside taverns and inns where he listened in admiration and amazement to the Polish players who entertained the people with popular melodies. In his diary he mentioned these visits, “It is hard to believe how wonderful the ideas of those pipers and fiddlers are when, during a break in the dancing, they begin to improvise. Listening to them with attention, in eight days a man could collect enough musical ideas for his whole life!” Telemann was a practical man and appreciated the treasures he found in that store of Polish music. As he said, he had collected many ideas and much inspiration, which the number of his compositions can be an evidence of, in which there are rhythms and phrases typical to Polish dances. In another place he writes, “I am grateful for my acquaintance with the players of Polish music, and I must say that I found a lot of good and diverse ideas in it. The material has served me well in a number of court compositions.” For years to come Telemann was to use the melodies he had heard in Polish palaces and taverns and he constantly referred to the Polish musical style in the highest terms. In Polish music Telemann saw an autonomous style, in addition to the three widely recognized and imitated musical schools of French, German and Italian origins known in Europe at that time. He put the Polish style next to these three schools and made it equally important. Thus, his observations and descriptions are very valuable indications for us today in reconstructing the musical character of his time. The name of the project and the ensemble refers to this tragic time. For the Polish people the beginning of the 18th century was a time of lush diversity of musical culture. On the other hand – and perhaps above all – it was the “time of the plague.” Life is a joyous procession of dance but let us not lose sight of the quirks of fate and our inevitable end.

Płyta zarejestrowana w czerwcu 2014 roku w zabytkowym kościółku w Lutkówce, a wydana w czerwcu tego roku, jest wyjątkowym projektem. Georg Philipp Telemann (1681-1767), jeden z najważniejszych kompozytorów epoki baroku, miał bliski kontakt z Polską. W swoim długim i twórczym życiu pracował m.in. na Śląsku (Żary, Pszczyna) na dworze księcia Erdmanna II. Słyszał polskie tańce, zachwycał się grą polskich muzyków, także tą zasłyszaną w karczmach. Można w jego autobiografii wyczytać wiele uwag odnoszących się do polskiej muzyki. W 1987 roku odkryto w Rostocku rękopis kompozytora - dwie księgi głosowe: skrzypce i linię basową, w którym odnajdujemy zanotowane przez niego frazy zasłyszane w Polsce. To fantastyczne źródło polskiej muzyki, głównie odnoszącej się do rytmów tanecznych, nigdy nie zostało opracowane. Muzycy profesjonalni i ludowi na tej płycie podjęli się pierwszej rekonstrukcji zapisanych w rękopisie tańców polskich. Założyli kapelę, która jednocześnie swą nazwą nawiązuje do tragicznych wydarzeń historycznych, które miały miejsce w Rzeczypospolitej początku XVIII wieku. Dudy, skrzypce, puzon, basy i regał - ten skład odzwierciedla też tamten czas. Ni ludowe, ni profesjonalne - wyjątkowe, nowe i zaskakujące. Wyjątkowe w brzmieniu i repertuarze.
Alina Mądry - Audio Video 07-2017

Zobacz także:

  • ACD 22823
  • FHR 139
  • PMR 0125
  • COR 16198
  • HC 23019
  • EDA 48
  • C 220021
  • CHAN 20164
  • EPRC 059
  • PTC 5187028