koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
bissacd2081
Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2081
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: kwiecień 2015
EAN: 7318599920818
54,00 zł
49,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: msza

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Bach: Lutheran Masses I

Bis - BISSACD 2081
Wykonawcy
Hana Blažíková, soprano
Joanne Lunn, soprano
Robin Blaze, counter-tenor
Gerd Türk, tenor
Peter Kooij, bass
Bach Collegium Japan / Masaaki Suzuki
Nagrody i rekomendacje
 
Pizzicato 5 SA-CD.net 5 Stars Music Island CD of the Month
 
Missa in G minor, BWV 235
Missa in G major, BWV 236
Three Sanctus, BWV 237, 238 and 240
Sanctus, BWV 241 (Version in E major) (Johann Casper Kerll, arr. Johann Sebastian Bach)
Kyrie in C minor from Missa, BWV Anh. 26 (Francesco Durante) with Christe in G minor, BWV 242 (J.S. Bach)
By Bach's time, the Reformation had fundamentally altered the traditional forms of church service, and in German churches Latin had yielded to the country's own language. To a limited extent, however, the Latin mass text did remain in use in the Protestant church – in particular the Kyrie and Gloria sections, which were often set to music as an entity in their own right. Albeit incomplete, this form of mass setting was termed ‘Missa’, a name it retained even in Bach’s day. Nowadays, to differentiate them from complete settings, these pieces are often referred to as 'Lutheran Masses'. Bach's famous Mass in B minor, later expanded into a complete mass, began its existence as a work of this type, and four other examples from Bach's pen have survived. They all make extensive use of earlier compositions, and the two masses on the present disc consist entirely of so-called parodies: reworkings of arias and choruses from cantatas, in which Bach demonstrates his skill in adapting existing music for new uses. Performed by Bach Collegium Japan – who under the direction of Masaaki Suzuki have already recorded the original settings as part of their acclaimed cantata series – the Missae BWV 235 and 236 are here combined with four separate settings of the Sanctus, another section of the traditional mass that in Bach's time could be heard in the churches of Leipzig during important feast days. Two of these are original compositions, whereas BWV 241, and possibly also 240, is an arrangement of a setting by another composer. The 'Kyrie – Christe' BWV Anh. 26 is also an example of how Bach in his task of providing the music for church services used music by other composers. In this case he turned to a movement from a mass by his contemporary Francesco Durante from Naples, but adapted it for his own purposes by composing a new setting – a duet for soprano and alto – of the Christe eleison section, labelling it 'Christe di Bach' in his autograph

Kolejna płyta niestrudzonego w nagrywaniu muzyki bachowskiej Massakiego Suzuki wraz z zespołem. Tym razem mamy do czynienia z mszami luterańskimi, które zachowały język łaciński, szczególnie w odniesieniu do części Kyrie i Gloria. Johann Sebastian Bach umuzycznił w przypadku dwóch prezentowanych na płycie mszy wszystkie części składające się na porządek mszalny. Kompozytor wykorzystał w nich fragmenty swoich wcześniejszych utworów, szczególnie pochodzących z kantat. Msze tworzą zatem w pewien sposób msze-parodie. W kilku pozostałych dziełach zawartych na płycie - głównie części Sanctus i Kyrie - mamy do czynienia zarówno z oryginalnymi kompozycjami, jak i z nowym opracowaniem muzyki zaczerpniętej od Francesco Durante z Neapolu - współczesnemu Bachowi twórcy. Oczywiście w żaden sposób nie ujmuje to tej wielkiej bachowskiej muzyce. Stanowi jedynie interesujący przykład powszechnej wówczas praktyki zapożyczeń. Japoński zespół wraz ze swoim dyrygentem - jak zawsze perfekcyjny i wzniosły w interpretacji.
Alina Mądry - Audio Video 06-2015

Zobacz także:

  • GEN 17479
  • COBRA 0056
  • ACDBA 090
  • ALC 1361
  • AN 288712
  • AVI 8553384
  • GEN 17481
  • PN 1560
  • ERP 9416
  • KTC 1473