koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
c814101
Wydawnictwo: Orfeo
Nr katalogowy: C 814101
Nośnik: 1 CD
Data wydania: lipiec 2010
EAN: 4011790814124
52,00 zł
45,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm

Slavic Opera Arias - Piotr Beczała

Orfeo - C 814101
Kompozytor

Borodin, Alexander; Tchaikovsky, Peter Ilyich; Nowowiejski, Feliks; Żeleński, Władysław
Wykonawcy
Piotr Beczała, tenor
Katarzyna Bak, Mezzosopran
Polish Radio Symphony Orchestra, Orchester / Łukasz Borowicz
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason 5 Choc de Classica Choc Classica de l'Annee IRR Outstanding Opera Disc of the Month Klassik.com EDR Music Island Recommends
 
A. Borodin:
Medlenno den' ugasal ... Akh! Gde ty, gde? (2. Akt - Vladimir - aus Fürst Igor)

F. Nowowiejski:
Czy ty mnie kochasz? (2. Akt - Doman - aus Legenda Baltyku)

P. Tschaikowsky:
Kak shchastilv ... Ya lyublyu vas (1. Akt - Lensky, Olga - aus Eugen Onegin op. 24)

P. Tschaikowsky:
Kuda, kuda vi udalilis (2. Akt - Lensky - aus Eugen Onegin op. 24)

W. Zelenski:
Gdy slub wezmlesz z twoim Stachem (1. Akt - Janek - aus Janek)

N. Rimsky-Korssakoff:
Ne zh'yest' almazov (4. Szene:
Der indische Gast - aus Sadko op. 5)

S. Moniuszko:
Plynq tratwy po Wisle (Franek - aus Flis)

P. Tschaikowsky:
Net! Chary lask krasy myatezhnoy (Vaudémont - aus Jolanthe)

S. Rachmaninow:
Vzglyani:
pod otdalyonnim svodom (Der junge Zigeuner - aus Aleko)

S. Moniuszko:
Cisza dokola (3. Akt - Stefan - aus Das Gespensterschloß)

B. Smetana:
Az uzris, komus koupil nevestu ... Jak mozná verit (2. Akt - Jeník - aus Die verkaufte Braut)

A. Arensky:
Strast'yu i negoyu serdtse treshchet (Der Straßensänger - aus Rafael)

S. Moniuszko:
Nieszesna Halka! ... Szumiq jodly na gór szczycie (4. Akt - Jontek - aus Halka)

P. Tschaikowsky:
Chto nasha zhizn'? Igra! (4. Akt - Herman - aus Pique Dame)

A. Dvorák:
Ustante v lovu ... Vidino divná, presladká (1. Akt - Prinz - aus Rusalka op. 114)

N. Rimsky-Korssakoff:
Kak tikho ... Spi moya krasavitsa (3. Akt - Levko - aus Mayskaya Noch')

N. Rimsky-Korssakoff:
Ne zh'yest' almazov (Der indische Gast - aus Sadko op. 5)
Płycie „Slavic Opera Arias” Piotra Beczały (i Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza) charakter nadaje już sam wybór repertuaru. Arie słowiańskie, opera słowiańska – idiom określający krąg geograficzny i estetyczny, klimat językowy i brzmieniowy, kolor i styl. A więc śpiewność, melancholia (czy nostalgia), czułość, miłość, smutek, bohaterskość. Temu nagraniu sprzyja też niewątpliwie fakt, że wykonawcy czują się w tej „słowiańskiej” przestrzeni jak w domu. Jakże inaczej!

Zaczyna się od arii Vladimira z drugiego aktu opery „Kniaź Igor” Borodina. Dalej między innymi dwa razy Lenski z „Oniegina” Czajkowskiego, finałowa aria Hermana z „Damy pikowej”, Młody Cygan z „Aleko” Rachmaninowa, Książe z „Rusałki” Dvořáka, i dużo, bardzo dużo polskiej muzyki („Cisza dokoła” Stefana ze „Strasznego dworu”, „Szumią jodły…” Jontka z „Halki, „Płyną tratwy po Wiśle” Franka z „Flisa” Moniuszki, „Czy ty mnie kochasz?” Domana z „Legendy Bałtyku” Nowowiejskiego, „Gdy ślub weźmiesz…” z „Janka” Żeleńskiego).

Właśnie ilość polskiej muzyki jest warta podkreślenia, bo przecież o najwyższej (albo jednej z najwyższych) pozycji Beczały w świecie operowym już się nie dyskutuje, więc teraz tą płytą w najlepszy z możliwych sposobów promuje rodzimą, „słowiańską” twórczość.

Piotr Beczała zresztą w każdej arii czuje się jak ryba w wodzie. Jest namiętny (Książe u Dvořáka), zakochany (Lenski), pełen tęsknoty (Stefan), marzenia (Jontek), dzikiej radości (Herman). Jego głos brzmi ciepło, soczyście, intensywnie, szlachetnie, barwnie, czysto. Pięknie po prostu.

I ma doskonałego partnera, bo Polska Orkiestra Radiowa gra każdą z tych arii tak, jakby nigdy nie wychodziła z opery. Jakby jej żywiołem była scena. A na pewno tak jest w przypadku Łukasza Borowicza. To, że Piotr Beczała nagrywa płytę z tym właśnie dyrygentem, już o czymś świadczy. Reszta jest w muzyce. Choćby w arii Księcia z „Rusałki”. Po tym nagraniu ta muzyka już nigdy nie będzie taka sama. Zwłaszcza finał, uderzenia orkiestry jak trzęsienie ziemi. Jak pragnienie miłości.

I jeszcze jedno. Tym, którzy co jakiś czas zarzucają sieci swoich decyzji na likwidację Polskiej Orkiestry Radiowej, niech zwiędną uszy. A co mają zrobić nauczyciele Piotra Beczały, którzy nie poznali się na jego wielkim głosie? Tacet.

Tomasz Cyz

Piotr Becza a has enjoyed success at all the great opera houses of the world. He also excels in the Slavic repertoire, which may be less than familiar to the box office but worthy of recognition, especially with such a voice possessed by this Polish tenor. Notable successes have been Becza a s sell-out performances as the Prince in Dvo ák s Rusalka at the Salzburg Festival and as Lenski in Tchaikovsky s Eugene Onegin at the Met, Covent Garden and elsewhere. Becza a s recital here includes highlights from the aforementioned works, but he also offers proof of the rich possibilities that this repertoire offers for a tenor to display both vocal grace and melancholy. It was in Warsaw that many of the operas were premiered, such as The Haunted Manor, The Raftsman and Halka by Stanis aw Moniuszko. He was one of the driving forces behind the patriotic opera aesthetic of the newly founded national states in 19th century Europe, an aesthetic not just restricted to Poland. These three operas offer intense scenes of reminiscence and contemplation for their tenor protagonists, and they are joined here by the later, almost verismo operas Janek and The Baltic legend. Prince Igor is more familiar in the west, so it is fitting that Becza a here reminds us once more of the qualities of Vladimir s romance from it. The musical spectrum is completed by examples of exoticism and local colour with excerpts from Sadko (in two different orchestrations), May Night, Aleko and Arensky s Raphael. This is a solo programme from one of the great tenors of our time, as varied as it is rich in discoveries

Zobacz także:

  • GEN 17448
  • C 906171
  • AUDITE 21438
  • COBRA 0057
  • SIGCD 494
  • WHL 006/7
  • AUDITE 95742
  • HC 16080
  • ACDBN 093
  • SWR 19409