cor16130 

Wydawnictwo: Coro
Seria: Polish series
Nr katalogowy: COR 16130
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2015
EAN: 828021613029
Dostępność: w magazynie

55,00 zł
Zamów COR 16130
Zamów

Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): polski


Zobacz także:

  • COR 16123
  • COR 16141
  • C 906171
  • ECL 1501
  • GIM 048
  • CDA 68168

Gorczycki: Conductus Funebris, Litania de Providentia Divina, Missa Rorate

Coro - COR 16130
Nagrody i rekomendacje
 
Limelight Muzyka21 CD of the Month Diapason 5 ArkivMusic Best of Audio Video Płyta Miesiąca Music Island Recommends
 
Hejnał mariacki (Anon.)
In virtute tua Domine
O Rex gloriae, Domine
Illuxit sol
Missa Rorate
Conductus Funebris
Sepulto Domino
Litania de Providentia Divina
Associate Conductor of The Sixteen, EAMONN DOUGAN, follows up the success of the first two discs in the Polish series with a new recording devoted to one of the most outstanding composers of the Polish high baroque Grzegorz Gerwazy Gorczycki.

The third disc in The Sixteen’s acclaimed series of Polish music, conducted by Associate Conductor, Eamonn Dougan, explores the work of Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1665–1734). Regarded as the outstanding Polish composer of the high baroque, Gorczycki studied in Prague and Vienna in his early years and returned to Kraków in 1690 where he took holy orders. He was appointed Magister capellae at Wawel Cathedral in 1698, a position he held until his death. Like his predecessor Bartłomiej Pękiel (COR16110), Gorczycki wrote in both stile antico and stile moderno; the works featured in this recording display his skill in both genres. The Missa Rorate shows his mastery of counterpoint and sensitivity to word-setting, as does Illuxit Sol in which Gorczycki revels in the rhetoric of the text, painting it with lush five-part string writing; Conductus Funebris, a four-movement work setting text from the Burial Service, marries his contrapuntal skills with a more emphatic, declamatory style, while in the Litania de Providentia Divinae, Gorczycki unleashes the full power of his invention as he paints the virtues of "Divine Providence" with a glowing palate of colours.

Eamonn Dougan is The Sixteen's Associate Conductor and has conducted the group throughout the UK and Europe recently to great acclaim at the Concertgebouw, Amsterdam, at the Abbaye de Lessay, France and at the Queen Elizabeth Hall. Eamonn is also Principal Guest Conductor of The National Youth Choir of Great Britain and Chorus Director of Britten Sinfonia Voices. He is also a regular Guest Conductor with Wrocław Philharmonic Choir, Poland. Alongside Harry Christophers Eamonn co-conducted The Sixteen’s 2012 album The Earth Resounds and made his full conducting debut on CORO with 2013 recording ‘Bartłomiej Pękiel’.

Znakomity brytyjski zespół The Sixteen pod dyrekcją Eamonna Dougana oddał w ręce słuchaczy płytę z muzyką znakomitego polskiego kompozytora przełomu XVII i I połowy XVIII wieku Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Warto nadmienić, że jest to trzecia płyta zespołu, której repertuar skupia się na muzyce obecnej w dawnej Polsce. Pierwsza z 2013 roku obejmowała muzykę Bartłomieja Pękiela, druga zaś z 2014 roku skupiła się na muzyce włoskich mistrzów działających w Polsce. W latach 1698-1734 Gorczycki pełnił funkcję kapelmistrza kapeli katedralnej na Wawelu w Krakowie. I to dla tego zespołu głównie pisał swoje kompozycje. Obecnie znamy 50 kompozycji tego wszechstronnie wykształconego kompozytora. Poza wymienionymi w tytule utworami na płycie znajdujemy trzy motety i jeden koncert wokalno-instrumentalny Illuxit sol. Są wśród utwory czysto wokalne, jak i wokalno-instrumentalne. Płytę otwiera Hejnał mariacki, co w tym wypadku jest dość znaczące. Wykonanie jest znakomite i mimo, że z muzyką Gorczyckiego w Polsce nagrano już trochę płyt to zdecydowanie to jest najlepsze. Wyczucie stylu, kultura brzmienia i wrażliwość na niuanse zawarte w tej muzyce są wprost zachwycające. Aż chciałoby się następnej płyty z kolejnymi utworami Gorczyckiego w takim wykonaniu.
Alina Mądry - Audio Video 05-2015