koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
paraty112110
Wydawnictwo: Paraty
Nr katalogowy: PARATY 112110
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2012
EAN: 3760213650054
50,00 zł
28,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: pianoforte

Chopin: piano Pleyel 1843 & pianino Pleyel 1834

Paraty - PARATY 112110
Wykonawcy
Knut Jacques, pianoforte
Ballade n° 1 en sol mineur, op. 23
Nocturne en si bémol mineur, op. 9 n° 1
Sonate n°2 en si bémol mineur, op.35
Ballade n°4 en fa mineur, op.52
Nocturne en do diese mineur
In 1830 Ignace Pleyel, music publisher and royal instrument maker, established his factory at the Hôtel Cromot du Bourg, 9 rue Cadet, in the heart of Paris. This was one year after he founded the “Ignace Pleyel and Co Society” with composer-pianist Frederic Kalkbrenner. The lavish building had previously been the property of the Count of Provence’s Superintendent of Finances and Building Works. In this 18th century mansion, (still in existence today, although somewhat worn), the Pleyel family set up a concert hall in the salons of the first floor, where they hosted elite musicians and amateurs, and introduced them to new pianos from the factory floor. It was common, during this period, for Parisian piano manufacturers to open up their salons to the general public. They offered both paid and free musical matinées and soirées to worldly and elegant Paris. Dietz was located on rue Neuve Saint-Augustin, Érard on rue due Mail, Pape on rue de Valois and rue des Bons-Enfants, Seyrig on rue Grenelle-Saint-Honoré, Stoepel in the Chaussée d’Antin quartier, Perzold on rue Grange-Bateliere, and Herz on faubourg Poisonniere. Chopin was genuinely partial towards Pleyel pianos. He appreciated their silvery, elegant timbre and supple, delicate touch. He owned two Pleyel instruments, a grand piano and a pianino (a small travel or work piano), on which he gave lessons. It was on a Pleyel pianino sent from Paris that Chopin composed part of his Opus 28 Préludes, during an inauspicious sojourn in Majorca with George Sand, between 1838 and 1839. In 1839, at the Industrial Exhibition, Camille Pleyel presented a pianino which was reported by Félix Savart to be small but “remarkable for the fullness, strength and evenness of its sound”.

Recorded in Salons Pleyel a l’Hôtel Cromot du Bourg, au 9 Cadet, a'Paris.

Po roku chopinowskim 2010 wydawałoby się, że odczuwamy przesyt tą muzyką, że może już brakować pomysłów, że … A jednak muzyka Chopina nie przestanie zachwycać, wzruszać. Szczególnie jeśli jest grana w takiej aurze dźwiękowej, w jakiej rzeczywiście brzmiała. Knut Jacques gra na instrumentach Pleyela z epoki w salonie na Rue Cadet Pleyel i hotelu, gdzie Chopin dał swój pierwszy publiczny recital w Paryżu w 1832 roku ... Prawda historyczna łączy aluzyjną subtelność interpretacji. Doznanie niewiarygodne. Dotknięcie historii. Ballada g-moll op. 23, Nokturn b-moll op. 9, Sonata b-moll op. 35, Ballada f-moll op. 52 oraz Nokturn cis-moll op. posthume – te kompozycje wybrał Knut do wprawienia nas w prawdziwe zadziwienie. Wyjątkowa finezja na instrumentach historycznych – jakże inna od współcześnie brzmiącego fortepianu. Subtelniejsza. Koniecznie.
Alina Mądry - Audio Video 12-2012

Zobacz także:

  • SIGCD 482
  • ACD 22728
  • C 922171
  • GEN 17466
  • TTK 0011
  • KTC 6008
  • EPRC 027
  • DCD 34175
  • CDA 68216
  • DCD 34178