c922171
Wydawnictwo: Orfeo
Nr katalogowy: C 922171
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2017
EAN: 4011790922126
54,00zł
Zamów
Dostępność:
w magazynie
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: etiuda

Chopin: Etudes

Orfeo - C 922171
Wykonawcy
Amir Katz, piano
Nagrody i rekomendacje
 
Pizzicato 5
 
12 Études op. 10
12 Études op. 25
Dwanaście etiud op. 10 i dwanaście etiud op. 25 Fryderyka Chopina to razem dwadzieścia cztery utwory stawiające przed wykonawcą nieprawdopodobne wymagania techniczne, nie mówiąc o zbudowaniu spójnej wyrazowej interpretacji. Wielcy pianiści minionego stulecia, choćby wymieńmy tu Władimira Horowitza czy Artura Rubinsteina uważali, że są one tak trudne, że nie powinno się ich nagrywać wszystkich „za jednym razem”. Amir Katz, pianista urodzony w Izraelu, a mieszkający w Niemczech, podjął się tego zadania. Zresztą nie jako pierwszy … I rzeczywiście jego umiejętności nie sprowadzają się tylko do perfekcyjnej techniki. Spójność propozycji interpretacyjnej, jej przejrzystość, stawia tę płytę na wysokiej półce pianistyki XXI wieku.


Vladimir Horowitz’s admissions about the twelve Etudes op. 10 and the twelve of op. 25 by Frédéric Chopin, all of which he found dreadful, or to be precise, dreadfully difficult, are both revealing and disarmingly frank: “For me, the most difficult is the one in C major, op. 10/1. I cannot play it, and the other one in C, op. 10/7, is no better. And I can’t really play the one in A minor op. 10/2 properly.” – Even if his outspoken confessions contain more of a degree of playfulness than some similar statements made by the famous Chopin performer Arthur Rubinstein, it is indeed the case that well into the 1970s the Chopin Etudes were deemed so technically difficult that it was the norm for any pianist not to play them all in public or record them in one go, but to play them one at a time like Horowitz and Rubinstein. That said, the musical ranking of the individual works has always been a matter of controversy. The fact that the complete recordings by the few pianists whose names are still familiar – Backhaus, Cortot, Arrau – are from artists who all share an interpretational style and choice of repertoire that is decidedly serious in approach could be an indication that these exponents, who after all had the necessary technical skills at their fingertips, were also concerned with the great musical context.

Recorded in Funkhaus Nalepastrassse Saal 1 on 21-23 April 2015

Dwanaście etiud op. 10 i dwanaście etiud op. 25 Fryderyka Chopina to razem dwadzieścia cztery utwory stawiające przed wykonawcą nieprawdopodobne wymagania techniczne, nie mówiąc o zbudowaniu spójnej wyrazowej interpretacji. Wielcy pianiści minionego stulecia, choćby wymieńmy tu Władimira Horowitza czy Artura Rubinsteina uważali, że są one tak trudne, że nie powinno się ich nagrywać wszystkich „za jednym razem”. Amir Katz, pianista urodzony w Izraelu, a mieszkający w Niemczech, podjął się tego zadania. Zresztą nie jako pierwszy … I rzeczywiście jego umiejętności nie sprowadzają się tylko do perfekcyjnej techniki. Spójność propozycji interpretacyjnej, jej przejrzystość, stawia tę płytę na wysokiej półce pianistyki XXI wieku.
Alina Mądry - Audio Video 05-2017

Zobacz także:

  • ACDBN 093
  • CDA 68194
  • BRIDG 9479
  • COR 16151
  • PAS 1026
  • VA 10
  • BRIDG 9489
  • GLO 5265
  • CDA 68172
  • CRC 3484