koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
acc24272
Wydawnictwo: Accent
Nr katalogowy: ACC 24272
Nośnik: 1 CD
Data wydania: sierpień 2012
EAN: 4015023242722
52,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: klasycyzm
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: symfonia

Haydn: Die Tageszeiten (The Day Trilogy) - Symphonies: 6, 7 & 8

Accent - ACC 24272
Nagrody i rekomendacje
 
Gramophone Editor's Choice Pizzicato 5 Audio Video Płyta Miesiąca Diapason d'Or Music Island CD of the Month
 
Symphony No. 6 in G major, “Le Matin”
Symphony No. 7 in C major, “Le Midi”
Symphony No. 8 in G major, “Le Soir”
Even if the titles of „Le Matin“, „Le Midi“ and „Le Soir“ further today‘s popularity of the three pieces, the Time of Day as a subject merely provided Haydn with an inspiration to compose. Haydn‘s Symphonies Nos. 6-8 are only programme music to a limited extent, but rather they were an ideal platform for the remarkable pleasure in experimentation displayed by the new and imaginative Deputy Kapellmeister of the virtuoso Esterházy court orchestra. The three symphonies are distinguished by a rich variety of form, themes and orchestration, which identify Haydn as an extremely resourceful composer, who cleverly knew how to display his court orchestra in a „favourable light“. For Sigiswald Kuijken and La Petite Bande, they are again the appropriate works to show off once more the virtuosity and abilities of what has proved to be one of the best ensembles for historical performance practice.

Die Tageszeiten Josepha Haydna to tryptyk symfoniczny (nr 6-8). Każda z symfonii nosi odpowiedni do pory dnia podtytuł: „Le Matin”, „Le Midi” oraz „Le Soir”. Jest to cykl napisany najprawdopodobniej w całości w roku 1761, w którym to kompozytor objął posadę u Esterházych. Być może została utracona z tego cyklu czwarta symfonia muzycznie obrazująca noc. Tytuły wydają się być autentyczne, co można wnioskować na podstawie zachowanego autografu symfonii nr 7 „Le Midi”. Haydn miał do dyspozycji znakomitą orkiestrę i najprawdopodobniej swoje pierwsze kompozycje napisane dla księcia miały wykazać zarówno jego umiejętności, jak i muzyków. Udało się to znakomicie. Trzy symfonie stanowią hybrydę barokowego concerto grosso i klasycznej już symfonii, a to skrzyżowane jest z ideą muzyki programowej i absolutnej. Niezwykle inspirujące dla muzyków i słuchaczy. Po dziś dzień muzycy nagrywający te symfonie mogą popisać się pomysłami wykonawczymi. Tak też dzieje się i w tym przypadku. La Petite Bande pod dyrekcją Sigiswalda Kuijkena błyszczy wirtuozerią, rozsmakowaniem dźwięku, balansuje idealnie pomiędzy skrajnymi muzycznymi obrazami odpowiednimi dla poszczególnych pór dnia. A to wszystko w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą, z zachowaniem oryginalnych instrumentów. Wyjątkowy rarytas nie tylko dla wielbicieli muzyki Haydna.
Alina Mądry - Audio Video 10-2012

Zobacz także:

  • COV 91720
  • CRC 3443
  • SWR 19056
  • AVI 8553389
  • OC 1887
  • BRIDG 9476
  • GLO 5271
  • TACET 243
  • AVI 8553173
  • LWC 1148