Cattaneo: Violin Concertos
Accent - ACC 24364Francesco Maria Cattaneo (1697-1758)
Violin Concerto in A major (Gradual Concerto) - Adagio
Violin Concerto in A major (Gradual Concerto) - Allegro assai
Sinfonia in G major - Allegro
Sinfonia in G major - Larghetto
Sinfonia in G major - Allegro
Violin Concerto in F major - Allegro
Violin Concerto in F major - Largo
Concerto for Violin & Bassoon in D major - Allegro
Concerto for Violin & Bassoon in D major - Adagio
Concerto for Violin & Bassoon in D major - (Allegro)
Ouverture in C minor - Ouverture. Andante - Fuga [Allegro]
Ouverture in C minor - Aria Cantabile
Ouverture in C minor - Alla breve alternative - Trio
Ouverture in C minor - Presto
Ouverture in C minor - Menuet alternative - Trio
Violin Concerto in A major (Schweriner Concerto) - Allegro
Violin Concerto in A major (Schweriner Concerto) - Adagio
Violin Concerto in A major (Schweriner Concerto) - Allegro
Sinfonia in B flat major - Allegro
Sinfonia in B flat major - Adagio
Sinfonia in B flat major - Allegro
Violin Concerto in A major - Allegro
Violin Concerto in A major - Adagio staccato
Violin Concerto in A major - Allegro
Violin Concerto in A major (Gradual Concerto)
Violin Concerto in F major
Concerto for Violin & Bassoon in D major
Violin Concerto in A major (Schweriner Concerto)
Violin Concerto in A major
Anonymous (Dresden, Schranck No:II):
Sinfonia in G major
Ouverture in C minor
Sinfonia in B flat major
The sources of the violin concertos by Francesco Maria Cattaneo have been handed down exclusively in Dresden and all originate from the almost legendary ''Schranck No: II''. Stylistically, Cattaneo drew from the musical language of his environment, whereby echoes of Vivaldi can be discerned, as well as of Hasse, who set the tone in Dresden. The three anonymous orchestral pieces for strings also originate from the ''Schranck No: II''. With the combination of Italian sinfonia and French overture suite, they are exemplary of the typical reception of the so-called mixed taste of Dresden.
Recorded 14 - 16 June 2019 at Martinskirche Müllheim/Baden (Germany).
Ależ wyjątkowa płyta! Koncerty skrzypcowe zapewne mało znanego słuchaczom muzyki barokowej drezdeńskiego skrzypka i kompozytora - Francesco Maria Cattaneo (ok. 1697 - 1758). Związany był z dworem drezdeńskim Augusta III, pełnił funkcję koncertmistrza dworskiej orkiestry, wybitny wirtuoz, prawdopodobnie znał się z Antonio Vivaldim. Jego utwory - koncerty skrzypcowe - zostały odnalezione w legendarnej już szafie z kościoła dworskiego w Dreźnie tzw. „Schranck No:II”. Pięć koncertów na skrzypce solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej i basso continuo reprezentują typowy styl mieszany tego czasu obecny w Dreźnie - słyszymy zarówno Vivaldiego, jak i Hassego. Płytę dopełniają trzy anonimowe, orkiestrowe utwory, również pochodzące ze wspomnianej szafy - stylistycznie połączenie włoskiej sinfonii z francuską uwerturą. Wykonanie - znakomite, z wyczuciem, z zacięciem, pełne dynamizmu, ale i spokoju - szczególnie tego potrzebnego we
Alina Mądry - Audio Video 03-2020