
Nr katalogowy: ACC 24369
Nośnik: 1 CD
Data wydania: kwiecień 2020
EAN: 4015023243699
Gluck / Haydn / Wagenseil: The Harp in the Vienna of Maria Theresa
Accent - ACC 24369Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Joseph Haydn (1732-1809)
Georg Christoph Wagenseil (1715-1777)
Johann Baptist Krumpholtz, Robert Nicholas-Charles Bochsa, Joseph Aloys Schmittbaur
Margret Köll, harp
Marcello Gatti, traverse flute
Il Furibondo
Concerto No. 2 in G major - Allegro
Concerto No. 2 in G major - Andante
Concerto No. 2 in G major - Vivace
Sonata for harp in B flat major - Allegretto
Sonata for harp in B flat major - Romance
Sonata for harp in B flat major - Allegretto. Rondo
Orfée et Eurydice - Danse des Champs Elysées
Orfeo ed Euridice - Che farò senza Euridice
Trio No. 3 Op. 53 In D Major, Hob. XVI:42 - Andante con espressione
Trio No. 3 Op. 53 In D Major, Hob. XVI:42 - Vivace assai
Quartetto No 6 In F Major, Hob. XIV:F1 - Allegro
Quartetto No 6 In F Major, Hob. XIV:F1 - Andante molto
Quartetto No 6 In F Major, Hob. XIV:F1 - Rondo. Allegro
Sonata I - Allegro
Sonata I - Andante
Sonata I - Vivace
Concerto No. 2 in G major
Sonata I
Johann Baptist Krumpholtz:
Sonata for harp in B-flat major
Christoph Willibald Gluck:
Orfée et Eurydice - Danse des Champs Elysées, Che faro senza Euridice
Joseph Haydn:
Trio No. 3 in D major, Op. 53, Hob. XVI:42
Joseph Haydn/Joseph Alys Schmittbaur:
Quartetto No. 6 in F major, Hob. XIV:F1
Margret Koll is one of the most important interpreters of the historical harp. On her new CD she dedicates herself to the ''single pedal harp'', which was developed at the beginning of the 18th century. By using pedals, the player now had the possibility to change the pitches of the strings by a half-tone, and in this way was able to play more complicated harmonies and chromatic melodies.
In 1728 such a harp was presented to Emperor Charles VI and under the rage of his daughter Em press Maria Theresa (since 1740) this instrum ent conquered the hearts of Vienna and other European centres. On the basis of works by Wagenseil, Krumpholtz, Joseph Haydn and Gluck, Margret Koll shows how this instrument conquered the Viennese salons: as a soloist, as a popular accompanying instrument, as an equal-ranking chamber music partner or as solo instrument with string accompaniment. A very colorful program around the harp of the early and high Viennese classical period.
Recorded 3-5 and 15-16 September 2019 at the church of San Bartolomeo, Nomaglio (Italy). Instruments: Harp: Louis XVI harp by Beat Wolf (Schaffhausen, 1992); Flute: copy after K.A. Grenser by Martin Wenner (Singen, 2009).
Na płycie znalazł się niezwykle ciekawy repertuar, w którym główną rolę odgrywa historyczna harfa, nieco odmienna od tej współczesnej, ale już dysponująca jednym pedałem, co dawało możliwość zmiany stroju strun o pół tonu. Dzięki temu harfa zyskała o wiele większe możliwości gry bardziej skomplikowanych kompozycji. Instrument ten stał się niezwykle popularny na wiedeńskich salonach w XVIII wieku. Margret Köll - jedna z najbardziej znanych i cenionych harfistek grająca na tego typu instrumencie - wraz z triem smyczkowym Il Furibondo i towarzyszącym im flecistą Marcello Gattim w kilku utworach, zaprezentowali bardzo różnorodny program z tego czasu. Na harfę w roli głównej utwory pisali wówczas m.in. Georg Christoph Wagenseil, Johann Baptist Krumpholtz, Christoph Willibald Gluck i Joseph Haydn. Piękny, subtelny, pełen brzmieniowych niuansów repertuar grany z gracją i wyczuciem. Fascynujące!
Alina Mądry - Audio Video 05-2020