koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
ar20132
Wydawnictwo: Ar Re Se
Nr katalogowy: AR 2013-2
Nośnik: 1 CD
Data wydania: listopad 2013
EAN: 3760067550203
54,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): flamandzki
Rodzaj: msza

Josquin Desprez: Missa Hercules dux Ferrariae; Messe Chascun mecrie… meine Hercule!

Ar Re Se - AR 2013-2
Wykonawcy
Ensembles Métamorphoses et Biscantor / Maurice Bourbon
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
A contemporary Franco-Flemish mass...

The ensemble Métamorphoses commissioned Régis Campo to write a mass that would complement Josquin’s Credo Quarti toni (volume 2 of the complete mass recording). Maurice Bourbon followed in Campo’s footsteps when he wrote the mass Chascun me crie...meme Hercule !, based on Josquin’s Credo Chascun me crie. Bourbon combined themes from the Chascun me crie and Hercules masses, altering them in mirror images in terms of time (retrograde movement) and in the moment (note by note symmetry), and using them in the “mechanisms” Josquin typically employed. The work ends with homages to Bach (Agnus I) and Josquin (Agnus 2), and to both of these masters of counterpoint (Agnus 3).

Maurice Bourbon called on nine experienced singers from the ensemble Métamorphoses and three younger singers from Biscantor! to perform his work: three sopranos, one mezzo-soprano, one counter-tenor, two tenors, two baritones and two basses. The relatively large number of singers allowed certain themes to be brought out, and the long note values of the main motif to be heard as an unbroken whole, without pauses for breath. The meticulousness and expressive qualities of the singers showcase Bourbon’s highly complex geometrical writing as well as his flamboyant lyricism.

Josquin Desprez, renesansowy kompozytor, był niezwykle ceniony za życia. Dzięki wynalezieniu druku jego utwory były pierwszymi, które rozpowszechniły sie w Europie w nowej formie przekazu. Przede wszystkim śpiewał i dyrygował zespołami wokalnymi w Mediolanie, Rzymie, Ferrarze i Modenie. W jego twórczości bardzo ważną rolę odgrywały wielogłosowe wokalne msze oparte na cantus firmus. Dwie z nich zaprezentowane są na płycie: Missa Hercules Dux Ferrariae oraz Missa Chascun me crie …meme Hercule! Polifonia kompozytora jest bardzo czytelna, podobnie jak ekspresja tej muzyki. Z pewnością wykonanie wpływa na to w sposób decydujący. Uspokaja, wycisza, a równowaga i precyzja brzmienia, z jaką muzycy prowadzą słuchacza przez ten świat, nadaje tej muzyce wymiar wyjątkowy.
Alina Mądry - Audio Video 02-2014

Zobacz także:

  • GIM 052
  • AR 20181
  • GIM 050
  • BCE 16006
  • WER 51252
  • PTC 5186791
  • RCD 1038
  • SIGCD 561
  • AVI 8553101
  • KGS 0025