
Nr katalogowy: AUDITE 97764
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2019
EAN: 4022143977649
Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): węgierski
Rodzaj: opera, poemat symfoniczny
Liszt: Sardanapalo, Mazeppa
Audite - AUDITE 97764Franz Liszt (1811-1886)
Mirra - Joyce El-Khoury, soprano
Sardanapalo - Airam Hernández, tenor
Beleso - Oleksandr Pushniak, bass-baritone
Opera Chorus Nationaltheater Weimar
Staatskapelle Weimar / Kirill Karabits
Mazeppa. Symphonic poem No. 6, S. 100
Sardanapalo - Act I, Scene I: Preludio
Sardanapalo - Act I, Scene I: “Vieni! Risplendono festive faci”
Sardanapalo - Act I, Scene I: “Oh del tetto paterno”
Sardanapalo - Act I, Scene I: “L‘altera Ninive a te s‘inchina”
Sardanapalo - Act I, Scene II: “Più lunga cura”
Sardanapalo - Act I, Scene II: “Giù pel piano”
Sardanapalo - Act I, Scene II: “Sogno vano"
Sardanapalo - Act I, Scene II: “Ahi! Nell’ansio rapimento”
Sardanapalo - Act I, Scene III: “Nella tua stanza”
Sardanapalo - Act I, Scene III: “Parla! Parla!”
Sardanapalo - Act I, Scene III: “Sotto il tuo sguardo”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: “Mentre a tuo danno”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: “Se sol l’armi”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: “Oh perché, perché quel core”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: “Che far pensi?”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: “Diletta vergine”
Sardanapalo - Act I, Scene IV: Allegro deciso
Sardanapalo - Act I, Scenes 1-4, S. 687 (unfinished opera)
Double premiere – first recording and first performance: Franz Liszt never finished his mature opera Sardanapalo. Now 170 years old, the first act refracts the world of mid 19th-century opera through the prism of Liszt’s unmistakable voice. Kirill Karabits directs Liszt’s orchestra in Weimar where the music was composed, in a programme of burning, Byronic romanticism.
Sardanapalo, who prefers wine and concubines to politics and warfare, and Mazeppa, who dies with glory, having endured pain and humiliation: dramatic literary models, impressively set to music by Franz Liszt. Written at the same time, these works represent Liszt’s ideas striving to unite literature and music, on the one hand modernising Italian opera and on the other advancing towards the symphonic poem in his orchestral writing.
The Sardanapalo manuscript comprises the first act. For 170 years the material lay dormant in the Goethe and Schiller archive in Weimar: it was only in 2017 that David Trippett deciphered, edited and orchestrated the manuscript at the University of Cambridge.
Kirill Karabits conducts the Weimar Staatskapelle: Liszt’s orchestra in the city in which he composed the opera. audite continues its series of the great Weimar Kapellmeister-composers.
Recording: August 17 - 20, 2018, Congress Centrum Neue Weimarhalle
Ta płyta jest wyjątkowa z dwóch powodów - po pierwsze to premierowe wykonanie jednej z dwóch oper skomponowanych przez Franciszka Liszta - Sardanapalo, której zresztą nie dokończył. A po drugie - to także premierowe wykonanie tego utworu. Tytułowy bohater Sardanapalo, rodem z Sardanapalus Lorda Byrona, to zniewieściały rozpustnik pogrążony w lenistwie i luksusie. Zmuszony do działań zbrojnych, nie daje rady i popełnia samobójstwo. Liszt ukończył pierwszy akt opery, co umożliwiło Davidowi Trippett’owi jej zredagowanie i przygotowanie do wykonania. Z kolei Mazepa (poemat symfoniczny), która umiera w chwale, znosząc ból i upokorzenie, jest pewnego rodzaju literackim przeciwstawieniem do Sardanapalo. Kompozytor lubił w swej muzyce wykorzystywać modele literackie. Kirill Karabits kieruje „orkiestrą” Liszta w Weimarze, gdzie muzyka została skomponowana. To w pewien sposób następca kompozytora, który godnie wypełnił swoją rolę!
Alina Mądry - Audio Video 04-2019