Monteverdi / Caccini / Castello: Songs of Orpheus
Avie - AV 2383Claudio Monteverdi (1567-1643)
Guilio Caccini (1545-1618)
Dario Castello (1590-1658)
Giovanni Paulo Cima, Stefano Landi, Sigismondo D'India, Antonio Brunelli, Tarquinio Merula
Karim Sulayman, tenor
Apollo's Fire:
Julie Andrijeski, violin
Johanna Novom, violin
Karina Schmitz, viola
René Schiffer, cello & viola da gamba
Rebecca Landell Reed, cello & viola da gamba
William Simms, theorbo & guitar
Brian Kay, theorbo & guitar
Jeannette Sorrell, harpsichord & organ / Jeannette Sorrell
Quarto scherzo delle ariose vaghezze, 1624: Si dolce è ‘l tormento
Vi ricorda o bosch’ ombrosi
Rosa del ciel
Le nuove musiche, 1602: Dolcissimo sospiro
Sonate concertate in stil moderno, Libro II, 1629: Sonata No. 2 in D Minor
L’Orfeo, SV 318: Tu se’ morta - Sinfonia
L’Euridice: Funeste piaggie
Sonata No. 1 in G Minor for Violin & Continuo
L’Orfeo, SV 318: Qual honor di te sia degno - Sinfonia
Sonata concertata XV, a Quattro voci
Le musiche da cantar solo, Milan 1609: Piangono al pianger mio
Quinto libro di arie da cantarsi ad una voce, 1637: Canta la cicaletta
Secondo libro di arie da cantarsi ad una voce, 1627: T’amai gran tempo
Arie, scherzi, canzonette e madrigali a cantare e suonare, 1613: Non havea Febo ancora
Curtio precipitato et altri capricii,1638: Folle è ben che si crede
"Si dolce e ‘l tormento" from Quarto scherzo delle ariose vaghezze, 1624 (arr. J. Sorrell)
"Vi ricorda o bosch’ ombrosi" from L’Orfeo, 1607
"Rosa del ciel" from L’Orfeo
"Tu se’ morta" from L’Orfeo
"Qual honor di te sia degno" from L’Orfeo
Giulio Caccini:
"Dolcissimo sospiro" from "Le nuove musiche", 1602
"Funeste piaggie" from L’Euridice, 1602 (arr. J. Sorrell)
Dario Castello:
Sonata no. 2 in D Minor
Sonata concertata XV, a Quattro voci
Giovanni Paulo Cima:
Sonata no. 1 for Violin & Continuo in G Minor
Sigismondo D'India:
"Piangono al pianger mio" from Le musiche da cantar solo, Milan 1609
Stefano Landi:
"Canta la cicaletta" from Quinto libro di arie da cantarsi ad una voce, 1637 (arr. J. Sorrell)
"T’amai gran tempo" from Secondo libro di arie da cantarsi ad una voce, 1627 (arr. R. Schiffer)
Antonio Brunelli:
"Non havea Febo ancora" from Arie, scherzi, canzonette e madrigali a cantare e suonare, 1613
Tarquinio Merula:
"Folle e ben che si crede" from Curtio precipitato et altri capricii,1638 (arr. J. Sorrell & R. Schiffer)
Love You To Hell And Back. Lebanese-American tenor Karim Sulayman’s neat encapsulation of the Orpheus myth infuses his solo recording debut, Songs of Orpheus. Orpheus, the greatest singer of all time, famously followed his deceased beloved Eurydice to the gates of Hades in an attempt to bring her back to life. He was thwarted by the gods who forbade him to gaze at her during their journey back to earth. He could not resist, and the tale has been told in numerous musical interpretations including those of Monteverdi and his 17th-century compatriots who are represented on this imaginative album, performed with leading baroque interpreters Jeannette Sorrell and Apollo’s Fire.
Tenor Karim Sulayman makes his solo recording debut with Songs of Orpheus, a traversal of the Orpheus myth heard through musical interpretations of Monteverdi and his 17th century compatriots. He is backed by leading baroque interpreters Jeannette Sorrell and Apollo’s Fire.
Recorded August 20-23, 2017, Saint Paul’s Episcopal Church, Cleveland Heights, Ohio. Played on period instruments
Mit o Orfeuszu jest od zawsze bardzo żywy w muzyce, ale w początkowej fazie epoki baroku był szczególnie eksplorowany. Z Orfeuszem wiążą się początki opery w muzyce, bowiem Claudio Monteverdi to właśnie na tym micie oparł swe pierwsze dzieło, wówczas określane jako dramma per musica, a nie opera. Ale w idei tej płyty odnajdujemy także inny wymiar tego mitu. Jest to debiut solowy libańsko-amerykańskiego tenora Karima Sulaymana, któremu towarzyszy zespół Apollo’s Fire prowadzony przez Jeannette Sorrell, dla którego Orfeusz na tej płycie stał się uosobieniem śpiewaka wszech czasów. Obok fragmentów z „Orfeusza” Monteverdiego możemy usłyszeć też kompozycje innych włoskich kompozytorów początku XVII wieku: Giulio Caccini, Dario Castello, Giovanni Paulo Cima, Sigismondo D’India, Stefano Landi, Antonio Brunelli i Tarquinio Merula. Muzyka instrumentalna przeplata się z wokalną pod znakiem Orfeusza, między piekłem i niebem, w miłosnym uniesieniu i w zupełnie zjawiskowym wykonaniu Karima Sulaymana i orkiestry barokowej Apollo’s Fire pod kierunkiem Jeannette Sorrell.
Alina Mądry - Audio Video 06-2018