Nr katalogowy: CDA 67995
Nośnik: 1 CD
Data wydania: listopad 2013
EAN: 34571179957
CPE Bach: Württemberg Sonatas WQ 49
Hyperion - CDA 67995Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Mahan Esfahani, harpsichord
- Bach (CPE): Sonata In A Minor, H 30 - 1. Moderato
- Bach (CPE): Sonata In A Minor, H 30 - 2. Andante
- Bach (CPE): Sonata In A Minor, H 30 - 3. Allegro Assai
- Bach (CPE): Sonata In A Flat, H 31 - 1. Un Poco Allegro
- Bach (CPE): Sonata In A Flat, H 31 - 2. Adagio
- Bach (CPE): Sonata In A Flat, H 31 - 3. Allegro
- Bach (CPE): Sonata In E Minor, H 33 - 1. Allegro
- Bach (CPE): Sonata In E Minor, H 33 - 2. Adagio
- Bach (CPE): Sonata In E Minor, H 33 - 3. Vivace
- Bach (CPE): Sonata In B Flat, H 32 - 1. Un Poco Allegro
- Bach (CPE): Sonata In B Flat, H 32 - 2. Andante
- Bach (CPE): Sonata In B Flat, H 32 - 3. Allegro
- Bach (CPE): Sonata In E Flat, H 34 - 1. Allegro
- Bach (CPE): Sonata In E Flat, H 34 - 2. Adagio
- Bach (CPE): Sonata In E Flat, H 34 - 3. Allegro Assai
- Bach (CPE): Sonata In B Minor, H 36 - 1. Moderato
- Bach (CPE): Sonata In B Minor, H 36 - 2. Adagio Non Molto
- Bach (CPE): Sonata In B Minor, H 36 - 3. Allegro
Sonata in A ?at major H31
Sonata in E minor H33
Sonata in B ?at major H32
Sonata in E ?at major H34
Sonata in B minor H36
‘Such virtuosity and disarming presentation suggests that Esfahani could inspire a whole new appreciation of the instrument’ (The Guardian)
Hyperion is delighted to present the debut recording of the wonderful young harpsichordist Mahan Esfahani. He was the first harpsichordist to be named a BBC New Generation Artist or to be awarded a fellowship prize by the Borletti- Buitoni Trust.
Here Mahan Esfahani has recorded CPE Bach’s six ‘Württemberg’ sonatas, which were written in 1742–3 and published in 1744, and his thrillingly intense performances make the best possible case for this dramatic, beautifully written, endlessly imaginative but for some reason under-performed music. The sonatas range stylistically from initial stirrings of Sturm und Drang in keyboard music to sublime imitations of the human voice, with nods to the High Baroque and the idiom of CPE Bach’s more famous father. Mahan writes in his booklet notes that ‘Carl Philipp Emanuel Bach makes the most combative statement possible to assert his new musical language’.
W roku 2014 obchodzimy 300. rocznicę urodzin Carla Philippa Emanuela Bacha. W całej Europie, a szczególnie w Niemczech odbędą się liczne festiwale i koncerty, które przypomną muzykę Bachowskiego syna, niezwykłego kompozytora i wybitnego klawesynisty XVIII wieku. Możemy również spodziewać się i na rynku płytowym ciekawych wydań z jego muzyką. Do nich na pewno należy prezentowana płyta. Młody klawesynista Mahan Esfahani nagrał cykl sześciu Sonat wirtemberskich. Zostały napisane na początku jego pracy na dworze Fryderyka II w Berlinie. Wyrazowo pełne emocji, interpretacyjnie trudne, tchnące duchem Sturm und Drang, wymagające doskonałej techniki gry na klawesynie. Interpretacja Esfahaniego jest jedną z najciekawszych jakie słyszałam. Choć muzyka niełatwa, to potrafi ponieść swoim wewnętrznym dramatyzmem. Wykonanie wychodzi naprzeciw tej muzyce.
Alina Mądry - Audio Video 12-2013