Paganini: 24 Caprices
Hyperion - CDA 68366Niccolo Paganini (1782-1840)
Alina Ibragimova, violin
No. 1 in E major, ‘L’arpeggio’ Andante
No. 2 in B minor Moderato
No. 3 in E minor Sostenuto – Presto
No. 4 in C minor Maestoso
No. 5 in A minor Agitato
No. 6 in G minor, ‘The trill’
No. 7 in A minor Posato
No. 8 in E flat major Maestoso
No. 9 in E major, ‘La chasse’ Allegretto
No. 10 in G minor Vivace
No. 11 in C major Andante – Presto
No. 12 in A flat major Allegro
No. 13 in B flat major, ‘The devil’s laughter’ Allegro
No. 14 in E flat major Moderato
No. 15 in E minor Posato
No. 16 in G minor Presto
No. 17 in E flat major Sostenuto – Andante
No. 18 in C major Corrente - Allegro
No. 19 in E flat major Lento – Allegro assai
No. 20 in D major Allegretto
No. 21 in A major Amoroso
No. 22 in F major Marcato
No. 23 in E flat major Posato
No. 24 in A minor Tema con variazioni - Quasi presto
No. 1 in E major, ‘L’arpeggio’ Andante
No. 2 in B minor Moderato
No. 3 in E minor Sostenuto – Presto
No. 4 in C minor Maestoso
No. 5 in A minor Agitato
No. 6 in G minor, ‘The trill’
No. 7 in A minor Posato
No. 8 in E flat major Maestoso
No. 9 in E major, ‘La chasse’ Allegretto
No. 10 in G minor Vivace
No. 11 in C major Andante – Presto
No. 12 in A flat major Allegro
CD 2:
No. 13 in B flat major, ‘The devil’s laughter’ Allegro
No. 14 in E flat major Moderato
No. 15 in E minor Posato
No. 16 in G minor Presto
No. 17 in E flat major Sostenuto – Andante
No. 18 in C major Corrente - Allegro
No. 19 in E flat major Lento – Allegro assai
No. 20 in D major Allegretto
No. 21 in A major Amoroso
No. 22 in F major Marcato
No. 23 in E flat major Posato
No. 24 in A minor Tema con variazioni - Quasi presto
The transcendental heroics of Paganini’s Caprices have presented the ultimate test for generations of violinists; Alina Ibragimova’s accounts of this most exclusive repertoire join a select few of the most celebrated.
Recorded in Henry Wood Hall, London, on 18, 19 & 31 May and 1 June 2020. Alina Ibragimova performs on an Anslemo Bellosio violin of c1775, kindly provided by Georg von Opel.
24 Kaprysy Nicolo Paganiniego (1782-1840) na skrzypce solo wpisują się w XIX-wieczną tradycję wirtuozowską. Z pewnością jest to jeden z najtrudniejszych cyklów napisany kiedykolwiek w dziejach muzyki na instrument solo. Paganini skomponował kaprysy w czasach, gdy nie był jeszcze uznawany za demonicznego wirtuoza skrzypiec. To był tylko sposób na ćwiczenie własnej techniki. Wydane w 1820 roku nigdy w całości nie zostały wykonane na jednym koncercie przez żadnego z wirtuozów, nawet przez samego Paganiniego. To nagranie jest określane jako „Paganini in lockdown”. Alina Ibragimova, której kunszt wykonawczy, technika i ekspresja gry są w świecie niepodważalne, postanowiła w czasie pandemii roku 2020 „zamknąć się” z tą muzyką. Tylko ona, skrzypce (instrument Anslemo Bellosio z ok. 1775) i muzyka Paganiniego. Znakomita reżyseria nagrania pozwala słuchaczowi wniknąć w każdy detal. Nieprawdopodobna wyobraźnia dźwiękowa artystki, skupienie na każdym dźwięku, przechodzenie przez subtelne muśnięcia smyczkiem aż po szorstkie i gwałtowne efekty brzmieniowe, czyni ten 2-płytowy album absolutnie wyjątkowym! Prawie 105 minut magicznego „bycia tam”.
Alina Mądry - Audio Video 06-2021