koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
che01942
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Christophorus
Seria: Entree
Nr katalogowy: CHE 01942
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2014
EAN: 4010072019424
30,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): niemiecki, włoski, flamandzki
Rodzaj: miserere, muzyka pasyjna

Ycart / Isaac / Josquin: Miserer Mei Deus: Music for Passiontide around 1500

Christophorus - CHE 01942
Nagrody i rekomendacje
 
Fanfare Recommendation Music Island Recommends
 
Bernhard Ycart (15. Jh.):
Lamentationes Hieremia Propheta

Heinrich Isaac (Ca. 1450-1517):
Proprium de Sancta Cruce (aus Choralis Constantinus)

Josquin Desprez (Ca. 1440-1521):
Miserere mei Deus (Psalm 50)
Good Friday has indisputably been one of the greatest sources of inspiration for composers of all eras of music history. Masterly Renaissance compositions for the Roman liturgy, Bach’s Passions, the motets of Anton Bruckner and even Wagner’s Parsifal with its “Good Friday Spell” are just a few examples. A particular tradition evolved from the musical treatment of the mourning masses and nocturnal vigils of the Sacrum Triduum, the Thursday of the Last Supper (Feria quinta in coena Domini), Good Friday (Feria sexta in parasceve) and Holy Saturday (Sabbatum sanctum).

In remembrance of the death of Jesus, the lections for the nightly vigils of these three days include the Lamentations of the prophet Jeremiah, written against the historical background of the destruction of the Temple of Jerusalem by King Nebuchadnezzar in 586 BC.

From the beginning of the 16th century until well into the 18th century, the setting of these “Lamentationes” and their responses represented one of the most important forms of Catholic sacred music. Some of the finest works in this genre were composed by Tomás Luis de Victoria (Officium hebdomada sancta, 1585), Giovanni Pierluigi da Palestrina (Lamentationes Hieremia Propheta, 1588), Orlande de Lassus (1585) and Carlo Gesualdo di Venosa.

Muzyka, która przez wieki powstała, aby służyć kościołowi w okresie Wielkiego Postu i w sposób szczególny celebrować ten ważny czas, posiada wyjątkowe emocjonalne oblicze. Muzyka pasyjna była obecna przede wszystkim w czasie Wielkiego Tygodnia w liturgii zarówno Kościoła katolickiego, jak i protestanckiego. Płyta, na którą zwracam tym razem uwagę ze względu na ową tematykę, przedstawia dzieła kompozytorów renesansowych. Dwóch z nich melomani znają doskonale: Heinricha Isaaca i Josquina Desprez. Trzeci z nich: Bernhard Ycart jest mało lub w ogóle nieznany, w tym jego opracowanie fragmentu Lamentacji Jeremiasza. Ensemble Officium pod dyrekcją Wilfrieda Rombacha zachwyca spokojem, ustabilizowaną intonacją i pełnią wokalnego brzmienia. Polecam – do zadumy przy Bożym Grobie… i nie tylko.
Alina Mądry - Audio Video 03-2014

Zobacz także:

  • CHE 01472
  • CHE 01522
  • CHR 77438
  • CC 72795
  • KTC 1920