koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
chr77397
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Christophorus
Nr katalogowy: CHR 77397
Nośnik: 1 CD
Data wydania: kwiecień 2015
EAN: 4010072773975
52,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): hiszpański
Rodzaj: pieśń

Enzina: Eros & Thanatos - Renaissance Love Songs & Plainchant for the dead

Christophorus - CHR 77397
Wykonawcy
Ken Zuckerman, indian sarod
Chant 1450
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
Eros and Thanatos, the Greek gods of covetous love and gentle death, are symbols of the programme of the CD from chant 1450. The ensemble sings the chants of the nocturnal matins from the Gregorian Liturgy of the Hours, reading from a sixteenth-century manuscript in the Cathedral of Toledo. Unexpected components are integrated into the rigid structure of the liturgy: in place of the long Psalms and readings sung on a single recitation tone, we hear four-part love songs by the Spanish poet and composer Juan del Enzina (1468-1529). Both in their content and polyphonic texture, they provide a counterpoint to the monodic funeral liturgy. In between these songs and sometimes simultaneously with them, Ken Zuckerman improvises on the sarod, a traditional Indian instrument. With its bright sound and the entire weight of the North Indian musical language behind it, the sarod lends the programme a surprising colour. It reveals a close proximity to Gregorian chant with its fundamental structure based on fixed scales, however, harmoniously joining in with the songs, filling gaps and creating smooth transitions. In this way, the love songs and Indian instrumental music respond to the austere Thanatos Gregorian chants with the power of life, allowing Eros to shine.

Chyba to, co najbardziej zaskakuje na tej płycie to brzmienie sarod (gra Ken Zuckerman) - strunowego instrumentu, który obok sitaru jest najbardziej popularny w północno-indyjskiej muzyce klasycznej. Tytułowymi patronami płyty są Eros i Tanatos - greccy bogowie miłości i śmierci. Muzycy wokalnego zespołu Chant 1450 wykonują śpiewy pochodzące z nocnej liturgii godzin - matutinum, które zawarte są w XVI-wiecznym rękopisie z katedry w Toledo. Mają one charakter pogrzebowy. Psalmowe recytacje i czytania zostały zastąpione przez cztery pieśni miłosne hiszpańskiego poety i kompozytora Juana del Enzina (1468-1529). Przeplata się zatem pogrzebowy liturgiczny śpiew chorałowy, polifoniczne pieśni miłosne i improwizacje na sarod. Tworzy to nieprawdopodobną aurę brzmieniową - nieco „egzotyczną”, która jednoczy miłość i śmierć, sacrum i profanum. Fascynujące.
Alina Mądry - Audio Video 06-2015

Zobacz także:

  • SWR 19043
  • CDA 68177
  • ALC 1365
  • CHR 77415
  • HC 17017
  • CDA 68048
  • SIGCD 531
  • ACD 22406
  • CL 17129
  • SIGCD 529