koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
chr77471
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Christophorus
Nr katalogowy: CHR 77471
Nośnik: 1 CD
Data wydania: czerwiec 2023
EAN: 4010072774712
66,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski
Rodzaj: koncert, sonata

Vivaldi: Vivaldi's Salterio

Christophorus - CHR 77471
Wykonawcy
Franziska Fleischanderl, salterio
Il Dolce Conforto
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason 5 Audio Video Płyta Miesiąca Music Island Recommends
 
Concerto in C major, RV 186
Concerto in E minor, RV 275
Andante from Concerto F major, RV 294a
Concerto in D major, RV 84
Concerto in G minor, RV 156' Sonat in G major, RV 820
Anonimo (18th c.) Sonata in E minor
Sonata in B minor, RV 35a, 35 & 37a
Concerto in B minor, RV 388
Concerto in D major, RV 220
Fantasia sopra Ho nel petto un cor si forte
The baroque salterio disappeared completely from our concert life for a long time and is only gradually being rediscovered. In 18th-century Italy, on the other hand, the instrument was widespread and especially popular among female nobles and in women's convents. One of the leading salterio virtuosos and researchers of today is the Austrian Franziska Fleischanderl. On her latest CD, she explores the salterio in Vivaldi's music. Evidence shows that during Vivaldi's time at the "Ospedale della Pieta", the famous Venetian school for orphan girls, two salterios were purchased and later Fulgenzio Perotti was hired specifically as a teacher for the salterio. So we can assume that the virtuoso girls, who were "not afraid of any instrument", also interpreted the maestro's works on the salterio, even if Vivaldi did not dedicate any pieces directly to this instrument at first. Franziska Fleischanderl has searched for concerti in Vivaldi's great oeuvre that are particularly suitable for her instrument and thus demonstrates the various playing techniques of the salterio in the most virtuosic way.

Antonio Vivaldi nie napisał utworów przeznaczonych bezpośrednio na instrument, którego brzmienie zagościło na tej płycie. Włoskie salterio, czyli psałterium znane już we wczesnym średniowieczu, którego rodowód na pewno sięga starożytności, był instrumentem bardzo rozpowszechnionym w XVIII-wiecznych Włoszech. Szczególnie jego obecność zaznaczyła się w żeńskich klasztorach. Nie sposób zatem, aby Vivaldi go nie znał pracując większość życia w weneckim Ospedale della Pieta. Wiadomo, że na potrzeby dziewcząt zakupiono do Ospedale dwa takie instrumenty i zatrudniono nawet nauczyciela do nauki gry na salterio. Franziska Fleischandrei, znakomita wirtuozka tego instrumentu, poszła tym tropem i wybrała z bogatej spuścizny kompozytora takie utwory, głównie skrzypcowe koncerty, które najbardziej nadawały się do zademonstrowania możliwości salterio. Pośród kompozycji Vivaldiego znajdujemy także jedną sonatę anonimowego kompozytora, pochodzącą z XVIII wieku, która stylistycznie doskonale wpisuje się w całość. Wyjątkowo ciekawie brzmi salterio w towarzystwie instrumentów smyczkowych. Muzycy zespołu Il Dolce Conforto wraz z solistką tworzą nieprawdopodobną atmosferę tej płyty. Salterio na pewno dzięki temu nagraniu staje się instrumentem, którego nie należy kojarzyć z ludowymi „cymbałami”, a ujrzeć go w świetle reflektorów barokowego brzmienia.
Alina Mądry - Audio Video

Zobacz także:

  • PTC 5187053
  • SIGCD 789
  • PACL 95013
  • BID 85031-2
  • WER 74102
  • PTC 5187045
  • CC 72942
  • CC 72967
  • AVI 8553535
  • COR 16200