koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
cor16091
Wydawnictwo: Coro
Seria: Palestrina The Sixteen
Nr katalogowy: COR 16091
Nośnik: 1 CD
Data wydania: czerwiec 2011
EAN: 828021609121
55,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): włoski
Rodzaj: msza

Palestrina: Volume 1

Coro - COR 16091
Nagrody i rekomendacje
 
ICMA Awards Limelight Audio Video Płyta Miesiąca Music Island CD of the Month
 
Utwory na płycie:
Salve regina
Assumpta est Maria a 6
Missa Assumpta est Maria
Missa Ave Regina caelorum
Tota pulchra es, amica mea
Vulnerasti cor meum
Sicut lilium inter spinas (from Canticum canticorum, Motets Book IV)
Diffusa est gratia
Ave Maria
2011 sees the first recording by The Sixteen devoted entirely to Palestrina.

The disc marks the start of a new project which will result in a series of new recordings exploring a selection of the composer’s vast output, and a Choral Pilgrimage tour.

Palestrina was born in 1525 not far from Rome, in the town whose name he bore and from which we take the cover images for this new series of discs. Possibly the greatest composer of liturgical music of all time, Palestrina was a towering figure in Renaissance polyphony. Choral singers world-wide will know his Missa Papae Marcelli (recorded by The Sixteen on COR16014) as, without doubt, it is the most renowned of Palestrina’s works and possibly the most famous mass of all time.

Arguably the greatest composer of liturgical music of all time, Palestrina was a towering in Renaissance polyphony. On this disc The Sixteen explores some of the outstanding music he wrote for the Assumption including his Mass and Motet Assumpa est Maria. Without doubt, Palestrina was the great master of all Papal composers and his spiritual craft and harmonic vitality fulfilled the needs of the Vatican. The Ave Maria and Salve Regina, and the Offertory, also entitled Assumpa est Maria, are glorious examples of such work and can be heard in all their splendour on this recording. (Coro)

On this new disc The Sixteen has recorded some of the sumptuous music he wrote for the Assumption including his Missa Assumpta est Maria and Salve Regina. Without doubt, Palestrina was the great master of all Papal composers and his spiritual craft and harmonic vitality fulfilled the needs of the Vatican. His motets for the Assumption also entitled Assumpta est Maria, are glorious examples of such work and can be heard in all their splendour on this recording.

By his death in 1594, Palestrina had published a huge amount of music including over 100 Masses and over 350 motets.

Doczekaliśmy się serii, która ma szczytne cele – nagranie kompletne muzyki Giovanni Pierluigi da Palestriny. Fantastyczny pomysł. Każdy kolejny volumin będzie skupiał się na poszczególnych mszach mistrza XVI-wiecznego kontrapunktu. Pierwszy z serii prezentuje mszę Assumpta est Maria, która najprawdopodobniej powstała z okazji wyboru na papieża w 1555 roku Marcellusa II. Do tego dzieła zostały dołączone inne maryjne utwory Palestriny, m.in. Salve Regina, Ave Regina czy trzy motety oparte na księdze „Pieśni nad Pieśniami”. Jednym z głównych celów tej serii, jak mówi jej realizator Harry Christophers, jest stworzenie doskonałego rozłożenia energii tkwiącej w tej muzyce przy wypracowaniu perfekcyjnego, wręcz wzorcowego brzmienia. Kompozytor „papieski”, niby realizator postulatów Soboru Trydenckiego w sprawie „uproszczenia” i ujednolicenia muzyki – te wszystkie etykietki po akademicku starały się wepchnąć Palestrinę w szufladę „nudny i monotonny”. Nic bardziej mylnego. Wystarczy sięgnąć po tę płytę. Dla mnie to rzeczywiście wzorcowe brzmienie. Moje słuchowe wyobrażenia o tej muzyce w końcu się urealniły. To Palestrina dla mnie na nowo odkryty! Absolutnie polecam!
Alina Mądry - Audio Video 07-2011

Zobacz także:

  • COR 16124
  • COR 16155
  • DCD 34215
  • KTC 1602
  • SWR 19050
  • SWR 19509
  • GCCD 4084
  • OVC 8072
  • ACC 24346
  • CRC 3594