
Nr katalogowy: EVOE 003
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2017
EAN: 5905279916036
Vivaldi: Carnevale di Venezia
Evoe Music - EVOE 003Antonio Vivaldi (1678-1742)
Natalia Kawalek
Jakub Jozef Orliński
Miriam Albano
Stefan Plewniak
Cappella dell'Ospedale della Pieta
1 L Olimpiade RV 725 Sinfonia - Allegro.mp3
2 L Olimpiade RV 725 Andante.mp3
3 L Olimpiade RV 725 Allegro.mp3
4 L Olimpiade RV 725 Siam navi all onde algenti.mp3
5 Il Giustino RV 717 Vedro con mio diletto.mp3
6 Il Giustino RV 717 Sento in Seno.mp3
7 Il Farnace RV 711 Sinfonia - Allegro.mp3
8 Il Farnace RV 711 Andante.mp3
9 Il Farnace RV 711 Allegro.mp3
10 Longe mala, umbrae, terrores RV 629.mp3
11 Griselda RV 718 Ombre vane ingiusti orrori.mp3
12 Juditha Triumphans RV 644 Armate facae.mp3
13 Il Giustino RV 717 Sinfonia - Allegro.mp3
14 Il Giustino RV 717 Andante.mp3
15 Il Giustino RV 717 Allegro.mp3
16 Il Farnace RV 711 Gelido in ogni vena.mp3
17 Cessate omai cessate RV 684.mp3
18 Il Tigrane RV 740 Fara la mia spada.mp3
Il Giustino, RV 717
Longe mala, umbrae, terrores, RV 629
Griselda, RV 718
Juditha Triumphans, RV 644
Il Farnace, RV 711
Il Tigrane, RV 740
Carnival in Venice, that people are talking about in the whole Europe, is indeed the accumulation of the numbers of games, which were allowed to be played only in that season, unless there are other special reasons for celebration. In this sort of entartainment we can enumarate comedies, operas, casino games, ballet, parades, bull fights, tightrope dances, puppet shows, and jugglers' and clown's performances. At that period, everyone is allowed to wear masks all day long, even at presence of the doges on the last Thursday of Carnival. In the old days, the Carnival would start on the Second Day of Christmas and indeed in most of modern calendars we would find this annotation. The reason why it was eventually postponed by the officials was the public safety and the fact that mean people were using masks as disguise in order to take revenge on their enemies at that particular time . 1 The form of Venetian opera was evoked by the baroque aesthetics: it demanded richness of impressions, diversity, contrasts, surprises but at the same time full pleasure transmitted from stage. That is why the perfect solution was found in weaving in dramatic action mostly including a couple of romantic plots and love affairs. The public would experience huge load of emotions like anger and love, jealousy and loneliness, sorrow and triumph, and so four of the protagonists ware made to go through this whole scale of emotions on stage. This approach let the composers form the music as a multisegmental piece made of the contrasted melodies. We could argue about the advantages and disadvantages of Venetian opera. (...) We need to remember though that we are dealing with the mass entertainment repertoire and so artistic but not necessarily highly ambitious. Venice on average would present five operas per year! Focusing on the plot of the opera from 2nd half of the XVII c., we can state that it resembles our criminal literature. It is full of intrigues, suspense and surprises, and the main trigger for these mentioned above is love.
Stefan Plewniak - skrzypek i dyrygent - w roku 2013 powołał do życia zespół Cappella dell'Ospedale della Pieta. Nazwa pochodzi od dziewczęcej orkiestry działającej w weneckim sierocińcu, którą od 1703 roku kierował Antonio Vivaldi. Był to zespół słynny w całej ówczesnej Europie, na którego występy przybywali nawet władcy. Maestro Vivaldi wiele z utworów właśnie napisał z myślą o tym zespole. Obecnie reaktywowana kapela wenecka nawiązuje do jego muzyki i innych weneckich mistrzów. Muzycy dawni wywodzący się z Włoch, Polski, Austrii, Francji i Białorusi podarowali nam interesującą płytę muzycznie nawiązującą do okresu karnawału w Wenecji. Są to fragmenty utworów Vivaldiego - symfonii i arii z oper, które razem odtwarzają zróżnicowaną atmosferę towarzyszącą karnawałowi weneckiemu - pełnemu zabaw, komedii, oper, kasyn, baletów, pochodów, marionetek, kuglarzy … Na ten czas przywdziewano maski, które do dziś są symbolem Wenecji tak, jak muzyka Vivaldiego. Interpretacja utrzymująca słuchacza w napięciu, pełna kontrastów i ciekawych zwrotów akcji. Na szczególną uwagę zasługuje głos kontratenora - Jakuba Józefa Orlińskiego. Mam nadzieję, że jego głos będzie zachwycał coraz większe kręgi słuchaczy na całym świecie. Wyjątkowo warto!
Alina Mądry - Audio Video 01-2017