koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
Nowośćnifccd641642
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 641-642
Nośnik: 2 CD
Data wydania: maj 2022
EAN: 5906395034741
61,00 zł
1,6% taniej
60,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: koncert, walc, sonata

Chopin: Nocturne, Waltzes, Mazurkas, Sonata b-moll, Piano Concerto e-moll

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 641-642
Wykonawcy
Eva Gevorgian, piano
Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrey Boreyko
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
CD 1:
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Etiuda a-moll op. 25 nr 11
Etiuda a-moll op. 25 nr 4
Scherzo E-dur op. 54
Ballada As-dur op. 47
Walc As dur op. 34 Nr 1
Walc a-moll op. 34 nr 2
Walc F-dur op. 34 nr 3
Polonez fis-moll op. 44
Fantazja f-moll op. 49

CD 2:
4 mazurki op. 17
Sonata b-moll op. 35
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Eva Gevorgyan, jedna z najmłodszych uczestniczek 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, cieszyła się ogromną popularnością wśród obserwatorów wydarzenia. Spośród finalistów, którzy nie otrzymali nagrody, to właśnie ta 17-letnia pianistka reprezentująca Rosję i Armenię miała najwięcej fanów - na całym świecie. Równie entuzjastycznie jej występy przyjmowali niektórzy komentatorzy w Filharmonii Narodowej. Już w pierwszym etapie Marcin Majchrowski opisywał ją w ,,Kurierze Chopinowskim'', jako ,,jedną z najciekawszych pianistek i faworytek. […] zadziwiające, ile w niej mądrości, którą objawiał sam układ programu", podsumowywał: ,,Mam swoją faworytkę!". Wtórowała mu Dorota Szwarcman, gdy komentując jej Sonatę b-moll op. 35 w trzecim etapie pisała, że ,,nikt nie sprostał konkurencji z Evą Gevorgyan jest to utwór jakby dla niej stworzony'' .

Gevorgyan wydaje się być artystką, która nic nie pozostawia przypadkowi; wymowny jest fakt, że wszystkie utwory w programie jej recitalu w pierwszym etapie były w powiązanych tonacjach. Występ otwierał Nokturn cis-moll op. 27 nr 1 - choć z pewnością charakterystyczny dla jednego z najbardziej idiomatycznych chopinowslcich gatunków, to jednak dość specyficzny. Pełen zalu, tajemniczy, niesie bodaj najwięcej „wschodniego'' klimatu ze wszystkich dzieł Chopina. Burdonowe basy, pianistyczne echo wschodnio europejskich dud, i modalna egzotyka utworu skłoniły Roya Howata do rozwazań, czy Chopin mógł się zetknąć w Paryzu w muzyką indyjską. Theodor Kuliak, znakomity pedagog działający w XIX wieku, wskazywał natomiast na paralele z pieśnią Meyerbeera 'Le Moine'. Bez względu na źródło inspiracji, jest to niewątpliwie jeden z najwyzej cenionych chopinowskich nokturnów.

John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)

Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: I etap przesłuchań, 6 października (CD 1, 1-4); II etap przesłuchań, 11 października (CD 1, 5-9); III etap przesłuchań, 15 października (CD 1, 10).

Zobacz także:

  • NIFCCD 639-640
  • NIFCCD 647-648
  • CDA 68351/2
  • QTZ 2141
  • PTC 5186871
  • GEN 22742
  • CC 72893
  • ARS 38607
  • CRC 3869
  • PROSP 0025