koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
nifccd643644
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 643-644
Nośnik: 2 CD
Data wydania: czerwiec 2022
EAN: 5906395034772
61,00 zł
1,6% taniej
60,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: koncert, mazurek, sonata

Chopin: Ballade in F minor, Polonaise, Sonata, Concerto in E minor

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 643-644
Wykonawcy
Kyohei Sorita, piano
Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrzej Boreyko
CD 1:
Nokturn H-dur op. 62 nr 1
Etiuda C-dur op. 10 nr 1
Etiuda h-moll op. 25 nr 10
Scherzo b-moll op. 31
Walc F-dur op. 34 nr 3
Rondo a la Mazur F-dur op. 5
Ballada F-dur op. 38
Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
3 mazurki op. 56

CD 2:
Sonata b-moll op. 35
Largo Es-dur „Boże, coś Polskę” (harmonizacja dawnej wersji pieśni) op. Posth.
Polonez As-dur op. 53
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
„Dzięki muzyce Chopina wciąż gram na fortepianie", opowiadał Kyohei Sorita „Kurierowi Chopinowskiemu” po ogłoszeniu wyników 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. „Długo chciałem być piłkarzem, zagrać w Pucharze Świata. Ale odkryłem, że jest taki kompozytor jak Chopin. Wielokrotnie pomógł mi w życiu. Jest dla mnie ważny”„ Sorita, który wraca pamięcią do 2005 roku, gdy jako dziecko oglądał Konkurs Chopinowski w telewizji, zgłosił się do udziału w nim później, niż czyni to większość pianistów, a dojrzałość stała się jego atutem: zdobył, ex aequo z Alexandrem Gadjievem, Drugą Nagrodę, odnosząc w Warszawie największy sukces spośród japońskich pianistów od czasu Mitsuko Uchidy, która zdobyła ten sam laur w 1970 roku.

Nikt wśród obserwatorów Konkursu nie był zdziwiony, gdy Sorita znalazł się w finale. Zdecydował się na Koncert e-moll op. 11 - wczesne dzieło, napisane i wykonane przez Chopina w Warszawie krótko przed jego wyjazdem z Polski w końcu 1830 roku - wydobywając całą młodzieńczą pewność siebie, po którą kompozytor miał już być może nigdy nie sięgać, w przeciwieństwie do poetyckiego bel canta w wolnej części, z którego czerpał potem długie lata. Po raz kolejny ujawnił się tu kunszt Sority, który już pierwszymi, imponującymi akordami wyraźnie zarysował swoją koncepcję, zachowując jednocześnie lekkość interpretacyjną aż do wymagającego pewnej swobody, roztańczonego finału.

John Allison [przekład: Agnieszka Klopocka] (fragment z książeczki)

Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego

im. Fryderyka Chopina w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, Warszawa, 3–20 października 2021. Piano: Steinway D, 611479.

Zobacz także:

  • NIFCCD 637
  • NIFCCD 647-648
  • NIFCCD 201
  • ANA 018
  • CDA 68370
  • 0015113KAI
  • KTC 1736
  • HC 22024
  • NEOS 12102
  • BMCCD 292