
Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 653-654
Nośnik: 2 CD
Data wydania: grudzień 2022
EAN: 5906395034901
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 653-654
Nośnik: 2 CD
Data wydania: grudzień 2022
EAN: 5906395034901
Chopin: Fantasy, Sonata, Etudes, Concerto
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 653-654
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Wykonawcy
JJ Jun Li Bui, piano
Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrzej Boreyko
JJ Jun Li Bui, piano
Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrzej Boreyko
CD 1:
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Etiuda cis-moll op. 10 nr 4
Etiuda gis-moll op. 25 nr 6
Barkarola Fis-dur op. 60
Wariacje B-dur op. 12
Fantazja f-moll op. 49
Walc As-dur op. 64 nr 3
Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Ballada F-dur op. 38
4 mazurki op. 24
CD 2:
Rondo ? la Mazur F-dur op. 5
Sonata h-moll op. 58
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Etiuda E-dur op. 10 nr 3
Etiuda cis-moll op. 10 nr 4
Etiuda gis-moll op. 25 nr 6
Barkarola Fis-dur op. 60
Wariacje B-dur op. 12
Fantazja f-moll op. 49
Walc As-dur op. 64 nr 3
Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Ballada F-dur op. 38
4 mazurki op. 24
CD 2:
Rondo ? la Mazur F-dur op. 5
Sonata h-moll op. 58
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Jeden z najmłodszych uczestników 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, JJ Jun Li Bui, znalazł się w gronie laureatów, zdobywając w październiku 2021 roku VI nagrodę. Nie był jedynym pianistą reprezentującym Kanadę, który zakwalifikował się do finału - zwycięzcą został wszak Bruce (Xiaoyu) Liu. Nagroda JJ Jun Li Bui zdaje się być sprawiedliwym i zasłużonym wyróżnieniem, bo pierwsze występy pianisty w ramach konkursu nie wzbudzały większego zainteresowania, stopniowo zaskarbiał sobie uwagę i sympatię słuchaczy. Z całą pewnością też po trzecim etapie wiadomo było, że ten młody artysta jest „kimś" - ciekawą nową osobom wością z zadatkami na dobrego Chopinistę i jego obecność w finale nikogo nie zdziwiła.
Koncert e-moll op. 11, który JJ Jun Li Bui grał w finale, jest kolejnym dziełem łączącym klasyczny wdzięk z romantyczną wyrazu - choć może w nieco mniej wyrafinowany sposób. Tym bardziej jednak jest znaczący jako wczesny wyraz Chopinowskiego geniuszu: ukończony został w sierpniu 1830 roku, zaledwie trzy miesiące przed opuszczeniem przez młodego kompozytora Polski. Ukoronowanie jego pierwszego, warszawskiego okresu twórczego niesie aurę miejsca i czasie w którym powstało. Obszerna pierwsza część z otwierającymi partię fortepianu oktawami fortissimo, wpisuje się w strukturalnych - nawet jeśli nie tonalnych - konwencji koncertu w stylu brillante uprawianego przez Hummla i innych; opierając finał na rytmie krakowiaka, Chopin odwołuje się do jeszcze dłuższej tradvcji wplatania tańców narodowych, lub choćby przywoływania ich echa w tym fragmencie koncertu. Środkowe Larghetto ma zdecydowanie bardzie osobisty charakter - opisywane bvło przez kompozytora jako ,,dumanie w piękny czas wiosnowy, ale przy księżycu'', przywołujące ,,tysiąc lubych przypomnień na myśli". Ten jedyny raz użył Chopin w swoich kompo- zycjach tvtułu Romance - a wpisane w tę część rozmarzenie doskonale uchwvcił w swojej interpretacji JJ Jun Li Bui.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: [CD 1, 1-4] I etap przesłuchań, 5 października; [CD 1, 5-9] II etap przesłuchań, 10.10; [CD 1, 10-14] III etap przesłuchań. Piano: Shigeru Kawai.
Koncert e-moll op. 11, który JJ Jun Li Bui grał w finale, jest kolejnym dziełem łączącym klasyczny wdzięk z romantyczną wyrazu - choć może w nieco mniej wyrafinowany sposób. Tym bardziej jednak jest znaczący jako wczesny wyraz Chopinowskiego geniuszu: ukończony został w sierpniu 1830 roku, zaledwie trzy miesiące przed opuszczeniem przez młodego kompozytora Polski. Ukoronowanie jego pierwszego, warszawskiego okresu twórczego niesie aurę miejsca i czasie w którym powstało. Obszerna pierwsza część z otwierającymi partię fortepianu oktawami fortissimo, wpisuje się w strukturalnych - nawet jeśli nie tonalnych - konwencji koncertu w stylu brillante uprawianego przez Hummla i innych; opierając finał na rytmie krakowiaka, Chopin odwołuje się do jeszcze dłuższej tradvcji wplatania tańców narodowych, lub choćby przywoływania ich echa w tym fragmencie koncertu. Środkowe Larghetto ma zdecydowanie bardzie osobisty charakter - opisywane bvło przez kompozytora jako ,,dumanie w piękny czas wiosnowy, ale przy księżycu'', przywołujące ,,tysiąc lubych przypomnień na myśli". Ten jedyny raz użył Chopin w swoich kompo- zycjach tvtułu Romance - a wpisane w tę część rozmarzenie doskonale uchwvcił w swojej interpretacji JJ Jun Li Bui.
John Allison [przekład: Agnieszka Kłopocka] (fragment z książeczki)
Nagrań dokonano podczas 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2021: [CD 1, 1-4] I etap przesłuchań, 5 października; [CD 1, 5-9] II etap przesłuchań, 10.10; [CD 1, 10-14] III etap przesłuchań. Piano: Shigeru Kawai.