
Nr katalogowy: RCD 1064
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2020
EAN: 5065002149633
Bach: Goldberg Variations
Rubicon - RCD 1064Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Marcin Świątkiewicz, harpsichord
Variatio 1. a 1 Clav.
Variatio 2. a 1 Clav.
Variatio 3. Canone all’Unisono. a 1 Clav.
Variatio 4. a 1 Clav.
Variatio 5. a 1 o vero 2 Clav.
Variatio 6. Canone alla Seconda. a 1 Clav.
Variatio 7. a 1 o vero 2 Clav. al tempo di Giga
Variatio 8. a 2 Clav.
Variatio 9. Canone alla Terza. a 1 Clav.
Variatio 10. Fughetta. a 1 Clav.
Variatio 11. a 2 Clav.
Variatio 12. a 1 Clav. Canone alla Quarta in moto contrario
Variatio 14. a 2 Clav.
Variatio 16. Ouverture. a 1 Clav.
Variatio 17. a 2 Clav.
Variatio 18. Canone alla Sesta. a 1 Clav.
Variatio 19. a 1 Clav.
Variatio 20. a 2 Clav.
Variatio 21. Canone alla Settima
Variatio 22. a 1 Clav. alla breve
Variatio 23. a 2 Clav.
Variatio 24. Canone all'Ottava. a 1 Clav.
Variatio 26. a 2 Clav.
Variatio 27. Canone alla Nona. a 2 Clav.
Variatio 28. a 2 Clav.
Variatio 29. a 1 o vero 2 Clav.
Variatio 30. a 1 Clav. Quodlibet
Variation I
Variation II
Variation III
Variation IV
Variation V
Variation VI
Variation VII
Variation VIII
Variation IX
Variation X
Variation XI
Variation XII
Variation XIII
Variation XIV
Variation XV
Variation XVI
Variation XVII
Variation XVIII
Variation XIX
Variation XX
Variation XXI
Variation XXII
Variation XXIII
Variation XXIV
Variation XXV
Variation XXVI
Variation XXVII
Variation XXVIII
Variation XXIX
Variation XXX
Aria da Capo
Piszę te słowa w czasach zarazy, której konsekwencji nie można przewidzieć. Być może 'Wariacje' w moim ujęciu okażą się listem w butelce wyrzuconej do oceanu pełnego mikroplastiku i zgrzewek innych butelek. (…)
Myślę, że nasza postindustrialna umysłowość, nawykła do standaryzacji i globalizacji, ukształtowała współczesną optykę zjawisk historycznych. Patrząc z perspektywy dziewiętnastowiecznych państw narodowych, mówimy o osiemnastowiecznym stylu francuskim, włoskim, niemieckim. Wygłaszamy autorytatywne sądy na podstawie traktatów, które często były jedynie podręcznikami dla amatorów. Do strojenia instrumentów używamy aplikacji na telefonach. Pod szyldem HIP gramy Bacha na klawesynie Couperina.
Jeśli choć jeden insomniak zaśnie przy moim nagraniu, można je uznać za usprawiedliwione. 'Kraut und Rüben haben mich vertrieben'.
Marcin Świątkiewicz (fragment z książeczki)
Recorded in NOSPR, Katowice, Poland, 2 & 3 July 2018. Harpsichord by Matthias Kramer, 2016, after a model by 18th-century German makers, with pedal mechanism for engaging the registers 16’ 8’ 8’4’.
Wariacje Godlbergowskie Johanna Sebastiana Bacha to jedno z najwybitniejszych dzieł w historii muzyki, przeznaczone na dwumanuałowy klawesyn, owiane legendą związaną z powstaniem dzieła, w którą jest zamieszany hrabia Keyserling i gdański klawesynista Goldberg. Jakby na to nie spojrzeć - trwa nieustannie nagrywanie Wariacji przez pianistów i klawesynistów, trwa ich transkrybowanie i aranżowanie na różne zestawy instrumentów. Inspirują nieustannie. Marcin Świątkiewicz zawarł osobliwą refleksję w książeczce dołączonej do płyty, która z pewnością stanowi ważny element zrozumienia jego interpretacji tego utworu. Warto ją przeczytać przed wysłuchaniem. Ta interpretacja po prostu jest! Grana na instrumencie - kopii niemieckiego XVIII-wiecznego klawesynu, bliskiemu bachowskiej przestrzeni muzycznej, która obecna jest w Wariacjach. Wykonawca przełamuje kanony interpretacyjne, a swoją wszechstronną wiedzę o wykonawstwie muzyki dawnej potraktował jako inspirację. Niczego nie udaje, tylko czuje. A słowa wypowiedziane przez niego są drogowskazem: „Nadrzędnym celem pozostaje granie retoryczne, czyli takie, które elokwentnie porusza słuchacza”. Porusza! Wybitne.
Alina Mądry - Audio Video 11-2020