koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
Nowośćevoe005
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Evoe Music
Nr katalogowy: EVOE 005
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2018
EAN: 5905279916050
54,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: aria, opera

Handel: Enemies In Love

Evoe Music - EVOE 005
Wykonawcy
Jakub Józef Orliński, coutertenor
Natalia Kawałek, soprano
Il Giardino d'Amore / Stefan Plewniak
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
„A dispetto d’un volto ingrato” – aria of Tamerlano from opera Tamerlano
„Amor e qual vento” – aria of Dorinda from opera Orlando
„Troppo oltraggi la mia fede” – duetto of Romilda with Arsamenes from opera Serse
„Furibondo spira il vento” – aria of Arsace from opera Partenope
„Stille amare” – recitativo and aria of Teseo from opera Teseo
„Volate Amori” – aria of Ginevra from opera Ariodante
„Io t’abbraccio” – duetto of Rodelinda and Bertarido from opera Rodelinda
„Furie terribili” – arioso of Armida from opera Rinaldo
„Fermati!” – duetto of Armida and Rinaldo from opera Rinaldo
„Dove sei, amato bene?” – aria of Bertarido from opera Rodelinda
„Vo far guerra” – aria of Armida from opera Rinaldo
„Addio! mio caro bene” – duetto of Arcane and Clizia from Opera Teseo
Miłość, zazdrość, wojna, skomplikowana sieć intryg, konflikt religijny w tle, a do tego cała plejada efektów specjalnych. Brzmi jak opis współczesnego filmu akcji? Owszem, choć z powodzeniem można by go zastosować do niejednej opery Händla! Spójrzmy choćby na Rinalda, pierwszą operę, którą kompozytor stworzył dla londyńskiej sceny. Historia zaczerpnięta z Jerozolimy wyzwolonej Torquata Tassa obfituje w wyraziste charaktery, a siły polityczne są tu wspierane przez magię. W czasie przedstawienia premierowego w 1711 roku scenom, w których pojawiała się czarodziejka Armida towarzyszyły efekty pirotechniczne, a cała inscenizacja odniosła spektakularny sukces.

Trudno dziś wyobrazić sobie świat, w którego pejzażu dźwiękowym brakowałoby muzyki Händla, a jednak wieko historii zatrzasnęło się nad jego operami na wiele dziesięcioleci jeszcze za życia kompozytora. Wirtuozowskie, najeżone trudnościami, wielowątkowe dzieła w stylu neapolitańskim szybko wyszły z mody, by z biegiem czasu ulec niemal całkowitemu zapomnieniu. Dopiero wiek XX uchylił drzwi do skarbca tej niezwykłej muzyki, rozbudzając apetyt melomanów wykonaniami najbardziej brawurowych arii. Nie ma w tym nic dziwnego – operowy zmysł Händla był niezrównany, o czym świadczy nie tylko niezwykła łatwość, z jaką przychodziło mu pisanie kolejnych utworów scenicznych, lecz także wyjątkowy talent do muzycznego portretowania ludzkich emocji.

To właśnie potężny ładunek emocjonalny wydaje się tym, co tak bardzo pociąga nas w muzyce Händla, czyniąc ją ponadczasową. Czym bowiem są najbardziej udane arie z jego oper, jeśli nie muzyczną esencją rozmaitych odcieni zauroczenia, nienawiści, rozpaczy czy radości? Choć bohaterowie przywołanych w nagraniu utworów pochodzą z odległych czasów i przestrzeni, ich uczucia, ożywione głosami wspaniałych śpiewaków, wciąż rezonują z wrażliwością współczesnych słuchaczy, pozwalając głębiej wejrzeć w pełną tajemnic dynamikę miłości.

Karolina Kolinek-Siechowicz

Recording: 24-26.08.2016, Corpus Christi Basilica in Cracow, Poland

Zobacz także:

  • MF 8025
  • ACC 24326
  • OC 1821
  • LWC 1142
  • COR 16150
  • EBS 6139
  • CHAN 10943
  • SIGCD 509
  • ACC 24333
  • HC 16065