
Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 089-090
Nośnik: 2 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034666
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 089-090
Nośnik: 2 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034666
Moniuszko: Hrabina
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 089-090
Kompozytor
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Wykonawcy
Karen Gardeazabal
Natalia Rubiś
Rafał Bartmiński
Mariusz Godlewski
Jan Martinik
Krystian Adam
Nicola Proksch
Danuta Stenka
Andrzej Seweryn
Joanna Pach-Żbikowska
Podlasie Opera and Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Karen Gardeazabal
Natalia Rubiś
Rafał Bartmiński
Mariusz Godlewski
Jan Martinik
Krystian Adam
Nicola Proksch
Danuta Stenka
Andrzej Seweryn
Joanna Pach-Żbikowska
Podlasie Opera and Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Utwory na płycie:
Uwertura
Introdukcja: Gust panski, ?wietny nowy (Dzidzi, Podczaszyc, chór)
Herkulesa przy Omfali (Chór, Dzidzi, Podczaszyc)
Dwuspiew: Wujciu drogi! Wujciu mi?y! (Dzidzi, Podczaszyc)
Pst ? pst. Có? to za figura? (Podczaszyc, Chor??y, Dzidzi)
Dwuspiew: Neptun, kostium i trykoty (Podczaszyc, Chor??y)
Ach, dziadunio, dziadunieczko! (Chor??y, Podczaszyc, Bronia)
O mój dziaduniu! w blasku ca?ym (Piosnka Broni)
Oj tak, Broniu, bo te? p?oche (Chor??y, Bronia, Kazimierz)
?piewka: Pomn? ojciec wa?cin gada? (Piosnka Chor??ego)
Recitativo i arioso: Wi?c mi ju? ka?dy wyczyta z lica ? Od twojej (Kazimierz)
Duet i Tercet: I desperuje i w?tpi znów! (Hrabina, Kazimierz, Dzidzi)
Fina?: Mais ce n?est pas mal! (Hrabina, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Kazimierz, Podczaszyc, chór)
Akt II. Chór balowy: Jak sen co rado?? w marzeniu dawa?
Ju? kulisy ustawione (Dzidzi)
Recitativo i aria: Suknio! co? mnie tak ubra?a ? D?wi?k doko?a
Jaka gracja i postawa? (Panna Ewa, Hrabina, Kazimierz, Dzidzi
Zefir goni?cy Flor?. Balet
Có? to za uk?ad, co to za pas! (Panna Ewa, Didzi, Chor??y, Kazimierz)
Akt II. Aria w?oska: Per que? belli labri que amore (Panna Ewa)
Charmante voix, pyszna metoda (Hrabina, Dzidzi)
Neptun na Wi?le. Balet
Oj! co? trzeszczy wóz z tektury! (Podczaszyc, Chor??y, Hrabina, Dzidzi, Bronia)
Brawo Neptunowi, brawo! (Chór)
Mówi? siuprem zwolna dzieci! (Podczaszyc, Chór)
Taniec Satyrów
Teraz znow o spiewie wzmianka (Didzi, Kazimierz, Hrabina, Bronia, Chorazy)
?piewka: Szemrze strumyk pod jaworem (Piosnka Broni)
A to piosnka doskona?a! (Kazimierz, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Hrabina, Podczaszyc)
Kotylion
Fina?: Zas?on? spu?ci? co tchu! (Kazimierz, Dzidzi, Bronia, Chor??y, Hrabina, Podczaszyc, Chór)
Akt III. Polonez ?Pan Chor??y?
No, do licha!? Któ? to taki? (Chor??y, Podczaszyc)
Pie?? my?liwska (Chor)
Przy?l? wa?ci tu pacho?ka (Chor??y)
Pie?? my?liwska. Pojedziemy na ?ów, na ?ów.(Podczaszyc, Chór)
Mój figielek przewyborny (Podczaszyc)
Recitativo i piosnka: Gwo?dzik, urok, powiew krótki?Gdy mi kto? z boku (Bronia)
A? mi w oczach s?ono trocha (Podczaszyc, Hrabina, Dzidzi)
Aria: On tu przybywa (Hrabina)
Ale w tym szpalerze, co okr??a staw (Hrabina, Dzidzi)
Arietta: Po co si? to my?l nat??a (Dzidzi)
Wnet kaprysów J? oducz? (Dzidzi)
Recitativo i aria: Rodzinna wioska ju? si? u?miecha!... Nieraz po?ród zgie?ku bitwy (Kazimierz)
Duet: Ach! quelle surprise! co za spotkanie! (Hrabina, Kazimierz)
?e ci? ogl?dam i witam panie (Dzidzi)
Kwartet: Patrz no Bro?ciu! on powróci? (Hrabina, Dzidzi, Kazimierz, Bronia)
Niesko?czeni ci s?siedzi! (Dzidzi, Hrabina)
Czy kot, czyli wilk, czy z wy??em, z ogarem (Chór)
Oj, gracz stary i spud?owa?! (Chor??y, Podczaszyc, Kazimierz, Bronia)
Sestettino: Wielki Bo?e! co to znaczy? (Bronia, Hrabina, Dzidzi, Kazimierz, Podczaszyc)
Cz?sto prawd? ?art pobudzi (Kazimierz, Chor??y, Bronia, Hrabina)
Zbudzi? si? z u?udnych snów (Hrabina)
Monsieur Dzidzi! (Hrabina, Dzidzi, Podczaszyc, Chor??y, Kazimierz)
Fina?: A kiedy si? pora zdarza, pora zdarza (Podczaszyc, Chór)
Hrabina
Opera w 3 aktach. Światowa premiera na instrumentach historycznych
Libretto:
Włodzimierz Wolski
Opera w 3 aktach. Światowa premiera na instrumentach historycznych
Libretto:
Włodzimierz Wolski
7 lutego 1860 roku Stanisław Moniuszko poprowadził w Teatrze Wielkim w Warszawie premierę ,,wypieszczonego dziecka swojej imaginacji" - jak pisał Józef Kenig na łamach „Gazety Warszawskiej'', notując: „Chociaż opera lekka z muzyką niezmiernej przystępności... Takie tam jednak są piękności... Że trzeba się w nich rozejrzeć dobrze, policzyć je, zasmakować”. Hrabina, dziś pozostająca w cieniu trzyaktowa opera z librettem Włodzimierza Wolskiego (Halka!), była entuzjastycznie przyjmowana przez publiczność, doceniającą zarówno urodę muzyki, jak i wpisaną w dzieło celną krytykę społeczną, przede wszystkim zaś w lot chwytającą wszystkie zgrabnie ukryte przed cenzurą tak w tekście jak i w muzyce aluzje polityczne. „Hrabina miała powodzenie bezprzykładne'', pisał krótko po premierze w liście do Adama Zawadzkiego oszczędny zawsze w słowach na swój temat Moniuszko.
Warto, jak zachęcał cytowany na początku krytyk, rozsmakować się w jej wspaniałej muzyce, inteligentnym humorze (tak muzycznym jak i językowym, bo libretto, z dialogami włącznie;, jest znakomite), wszystkich kolorach i odcieniach emocji, po które z rozmysłem sięga Moniuszko. I, ciesząc się tym doświadczeniem, zastanowić, czy aby przypadkiem nie mamy do czynienia z najciekawszym, najbardziej barwnym i wieloaspektowym dziełem ojca polskiej opery narodowej…?
Agnieszka Kłopocka (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 17–19 sierpnia 2020 roku; nagrania części mówionych libretta w Studio Teatru Polskiego Radia w Warszawie.
Warto, jak zachęcał cytowany na początku krytyk, rozsmakować się w jej wspaniałej muzyce, inteligentnym humorze (tak muzycznym jak i językowym, bo libretto, z dialogami włącznie;, jest znakomite), wszystkich kolorach i odcieniach emocji, po które z rozmysłem sięga Moniuszko. I, ciesząc się tym doświadczeniem, zastanowić, czy aby przypadkiem nie mamy do czynienia z najciekawszym, najbardziej barwnym i wieloaspektowym dziełem ojca polskiej opery narodowej…?
Agnieszka Kłopocka (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 17–19 sierpnia 2020 roku; nagrania części mówionych libretta w Studio Teatru Polskiego Radia w Warszawie.