
Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 091
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2023
EAN: 5906395034826
Seria: Muzyka zatrzymana w czasie
Nr katalogowy: NIFCCD 091
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2023
EAN: 5906395034826
Moniuszko: Verbum nobile
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 091
Kompozytor
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Wykonawcy
Pan Serwacy - Jan Martinik, bass
Zuzia - Olga Pasiecznik, soprano
Pan Marcin - Stanislav Kufliuk, baritone
Stanisław - Mariusz Godlewski, baritone
Bartłomiej - Adam Palka, bass
Podlasie Opera Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Pan Serwacy - Jan Martinik, bass
Zuzia - Olga Pasiecznik, soprano
Pan Marcin - Stanislav Kufliuk, baritone
Stanisław - Mariusz Godlewski, baritone
Bartłomiej - Adam Palka, bass
Podlasie Opera Philharmonic Choir
Europa Galante / Fabio Biondi
Utwory na płycie:
Uwertura: (Allegro vivo. Leggierissimo)
Introdukcja (Allegro moderato): Bartlomiej, chor, Serwacy - Owoz kazdy niech pamieta
Chor, Serwacy - Jak lilija, co rozwija z wiosna sniezny kwiat
Recytatyw: Serwacy, Bartlomiej - A teraz z nami, mosci Bartlomieju!
Aria: Serwacy - Zanim utrudzone oczy
Recytatyw: Serwacy, Bartlomiej - Ale, gdzie Stacho?
Aria: Bartlomiej - Rodzic powiada: sluchaj, no, wasze
Recytatyw: Stanislaw, Bartlomiej - Coz, Bartosienku, jakze sie powiodlo?
Aria: Stanislaw - Oszalales wasc! Nakaz, niech ozywcze slonko
Recytatyw: Bartlomiej, Stanislaw, Zuzia - Serdenko!
Duet: Stanislaw, Zuzia - Gdym prawie juz z tym zyciem hozem, lza zegnal sie
Recytatyw: Serwacy, Zuzia, Stanislaw - A Bog laskawy na ludzkie sprawy
Tercet: Serwacy, Zuzia, Stanislaw - Bo gdy chlopak na dziewczyne
Recytatyw: Zuzia - Stacho odjezdza, nie powroci juz
Aria: Zuzia - Jak tu ujac zal na wodze
Wstep orkiestra, Recytatyw: Marcin - Sliczna dziewenko
Aria: Marcin - Dam ci ptaszka, jakich malo
Recytatyw: Zuzia, Marcin - To zapewne: o Boze, trudno oprzec sie lzom
Duet: Marcina, Serwacy - Uwazaj wasze!
FINAL: Zuzia, Marcin, Serwacy, Stanislaw - Sniadanie czeka
Verbum nobile
Opera in one Act
World Premiere on period instruments
Libretto:
Jan Chęciński
Opera in one Act
World Premiere on period instruments
Libretto:
Jan Chęciński
W warszawskim Teatrze Wielkim początek roku 1861 przyniósł prapremierę Verbum nobile, jednoaktowej opery komicznej Stanisława Moniuszki z librettem Jana Chęcińskiego. Dzieło zostało przyjęte z ogromnym entuzjazmem. Nie tylko przez publiczność, która przybywała tłumnie na kolejne przedstawienia. Paradoksalnie to właśnie ta operowa „nowela” (podobnie zresztą jak wcześniejszy Flis z librettem Stanisława Bogusławskiego) zyskała zgodne pochwały krytyków. Zadowoliła nawet tych najbardziej wymagających. Na podobną jednomyślonść ocen ferowanych przez prasę nie mogły liczyć inne, szerzej zakrojone Moniuszkowskie dzieła operowe. (…)
Opisując styl muzyczny Moniuszkowskich oper, wielu autorów akcentowało przede wszystkim jego cechy narodowe. Nie można jednak już dzisiaj pomijać faktu, że Moniuszko nie zamykał się w sztucznie wyznaczanych granicach bardzo wąsko pojmowanej polskości. (…)
W przypadku Verbum nobile swojska nuta oprawiona została przez Moniuszkę w ramy francuskiej opera comique. Biorąc przykład z Daniela F.E. Aubera (1782-1871), niekwestionowanego mistrza tego wybitnie francuskiego gatunku operowego, muzycznym kołem napędowym całego spektaklu uczynił Moniuszko motorykę taneczną. (…)
Wszystkich istniejących nagrań Verbum mobile dokonywano do tej pory na podstawie partytury orkiestrowej w opracowaniu Grzegorza Fitelberga opublikowanej w roku 1953 przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. (…) Wydaje się, że nadszedł najwyższy czas, aby sięgnąć po autentyczne materiały wykonawcze tej opery i zagrać ją w taki sposób, w jaki skomponował ją Moniuszko i przedstawił pod własną batutą publiczności Teatru Wielkiego 1 stycznia 1861 roku. Pierwszym krokiem w tym kierunku staje prezentowane obecnie wykonanie na instrumentach historvcznvch.
Grzegorz Zieziula (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 12–14 sierpnia 2021 roku.
Opisując styl muzyczny Moniuszkowskich oper, wielu autorów akcentowało przede wszystkim jego cechy narodowe. Nie można jednak już dzisiaj pomijać faktu, że Moniuszko nie zamykał się w sztucznie wyznaczanych granicach bardzo wąsko pojmowanej polskości. (…)
W przypadku Verbum nobile swojska nuta oprawiona została przez Moniuszkę w ramy francuskiej opera comique. Biorąc przykład z Daniela F.E. Aubera (1782-1871), niekwestionowanego mistrza tego wybitnie francuskiego gatunku operowego, muzycznym kołem napędowym całego spektaklu uczynił Moniuszko motorykę taneczną. (…)
Wszystkich istniejących nagrań Verbum mobile dokonywano do tej pory na podstawie partytury orkiestrowej w opracowaniu Grzegorza Fitelberga opublikowanej w roku 1953 przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. (…) Wydaje się, że nadszedł najwyższy czas, aby sięgnąć po autentyczne materiały wykonawcze tej opery i zagrać ją w taki sposób, w jaki skomponował ją Moniuszko i przedstawił pod własną batutą publiczności Teatru Wielkiego 1 stycznia 1861 roku. Pierwszym krokiem w tym kierunku staje prezentowane obecnie wykonanie na instrumentach historvcznvch.
Grzegorz Zieziula (fragment z książeczki)
Nagrania dokonano w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, 12–14 sierpnia 2021 roku.