koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
nifccd107
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka czasów Chopina
Nr katalogowy: NIFCCD 107
Nośnik: 1 CD
Data wydania: grudzień 2022
EAN: 5906395034888
48,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: walc, polonez

Moniuszko: La belle Epoque

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 107
Wykonawcy
Tobias Koch, period piano
Katarzyna Drogosz, piano
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
Walc es-moll
Polonez es-moll nr 5
Fraszka B-dur nr 4
Polonez Es-dur
Fraszka g-moll nr 9
Fraszka G-dur nr 1
Aria z kurantem
Elegia Es-dur
Polonez Fis-dur nr 1
Pamiątka z albumu panny Marii Peszke Ges-dur
Walc Es-dur
Polonez G-dur nr 6
Kołysanka „Dni radości” D-dur
Polonez Es-dur nr 2
Polonez Es-dur nr 3
Walc A-dur
Fraszka C-dur nr 8
Fraszka G-dur nr 10
Polonez Des-dur nr 1
Polonez B-dur nr 2
Polonez Es-dur nr 3
Polonez G-dur nr 6
Polonez Obywatelski na cztery ręce
Stanisław Moniuszko zapisał się w historii muzyki jako najwybitniejszy polski kompozytor operowy XIX wieku i twórca około 300 pieśni. Mniej znany jest jego dorobek instrumentalny, choć pod względem liczebności utwory fortepianowe zajmują drugie miejsce, zaraz po pieśniach.

Moniuszko zostawił po sobie około 180 utworów przeznaczonych na fortepian, na dwie i cztery ręce. Są to kompozycje dość jednolite stylistycznie, niewielkich rozmiarów, o symetrycznej budowie, prostej harmonice i niewyszukanej fakturze, idealne do wykonywania w domu lub salonie. Charakteryzuje je potoczysty, żywy przebieg, elegancja oraz indywidualny język muzyczny, typowy dla całej twórczości Moniuszki. Kompozycje te mają nie tylko walorv techniczne, ale również artvstvczne.

Na płycie utwory Moniuszki ozywają na nowo pod palcami Tobiasa Kocha, grającego na instrumencie historycznym, na którym grywał niegdyś sam kompozytor. Moniuszko wysoko cenił fortepiany Kralla i Seidlera. Nie tylko posiadał instrument tej firmy, ale nawet - w latach 1850-1860 - pośredniczył w sprzedazy fortepianów tej firmy dla mieszkańców Wilna, którzy powierzali twórcy Śpiewników domowych wybór odpowiedniego egzemplarza. Ciekawostką jest to, Że pierwszym instrumentem Moniuszki był fortepian zapomnianego esi wytwórcy - Niecielskiego, który miał swoją pracownię w Nowosiółkach (Benjamin Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995).

Ewa Sławińska-Dahlig (fragment z ksiąeczki)

Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 20–24 lipca 2020. Piano: Krall & Seidler, 1864, No. 3043.

Tobias Koch, obecnie jeden z najwybitniejszych pianistów grających na fortepianie historycznym, podjął się niezwykle ważnego, ale też wymagającego wyzwania. Nagrania fortepianowej spuścizny Stanisława Moniuszki. Kompozytor pozostawił po sobie około 180 kompozycji na ten instrument w opracowaniu na dwie i cztery ręce. Na płycie znajdziemy ich wybór (towarzyszenie Katarzyny Drogosz w utworach na cztery ręce). To dzieła do domowego muzykowania, stylistycznie jednolite o dość niewyszukanych wymaganiach technicznych. Typowe miniatury XIX-wieczne z dominacją poloneza czy walca. Nie brakuje im jednak elegancji i indywidualnego charakteru. Tobias Koch ożywia je ponownie z wyjątkowym wyczuciem. To prawdziwie artystyczna prezentacja. Dodatkowym atutem jest użycie do nagrania historycznego fortepianu z 1864 roku firmy Krall&Seidler, na którym grywał niegdyś sam kompozytor.
Alina Mądry - Audio Video 01-2023

Zobacz także:

  • NIFCCD 076
  • NIFCCD 141-142
  • NIFCCD 091
  • NIFCCD 135
  • BCE 16013
  • DCD 34276
  • GEN 22774
  • KTC 1761
  • LWC 1248
  • PACD 96080