

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka czasów Chopina
Nr katalogowy: NIFCCD 115
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2021
EAN: 5906395034529
Seria: Muzyka czasów Chopina
Nr katalogowy: NIFCCD 115
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2021
EAN: 5906395034529
Gołąbek / Kurpiński: Symphonies / Clarinet Concerto
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 115
Wykonawcy
Lorenzo Coppola, clarinet
{oh!} Orkiestra Historyczna / Lorenzo Coppola
Lorenzo Coppola, clarinet
{oh!} Orkiestra Historyczna / Lorenzo Coppola
Utwory na płycie:
Koncert klarnetowy B-dur/ Clarinet Concerto in B flat major 1. Allegro
Jakub Golabek Symfonia C-dur/Symphony in C major 1. Allegro molto
Jakub Golabek Symfonia C-dur/Symphony in C major 2. Andante molto
Jakub Golabek Symfonia C-dur/Symphony in C major 3. Prestissimo
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 2/Symphony in D major No. 2 - 1. Allegro
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 2/Symphony in D major No. 2 - 2. Rondeau andante
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 2/ Symphony in D major No. 2 - 3. Allegro molto
Jakub Golabek Symfonia B-dur/Symphony in B flat major - 1. Allegro molto
Jakub Golabek Symfonia B-dur/Symphony in B flat major - 2.
Jakub Golabek Symfonia B-dur/Symphony in B flat major - 3.
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 1/ Symphony in D major No. 1 - 1. Allegro molto
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 1/ Symphony in D major No. 1 - 2. Andante
Jakub Golabek Symfonia D-dur nr 1/ Symphony in D major No. 1 - 3. Presto
Partita C-dur na zespol instrumentow detych/Partita in C major for Brass ensemble - 1. Adagio. Allegro
Partita C-dur na zespol instrumentow detych/Partita in C major for Brass ensemble - 2. Andante moderato
Partita C-dur na zespol instrumentow detych/Partita in C major for Brass ensemble - 3. Allegro molto
Kurpiński:
Koncert klarnetowy B-dur
Jakub Gołąbek:
Symfonia C-dur
Symfonia D-dur nr 2
Symfonia B-dur
Symfonia D-dur nr 1
Partita C-dur na zespół instrumentów dętych
Koncert klarnetowy B-dur
Jakub Gołąbek:
Symfonia C-dur
Symfonia D-dur nr 2
Symfonia B-dur
Symfonia D-dur nr 1
Partita C-dur na zespół instrumentów dętych
Jakub Gołąbek i Karol Kurpiński, to kompozytorzy reprezentujący dwie odległe od siebie fazy polskiego muzycznego klasycyzmu – wczesną i najpóźniejszą. Różnica w stylu między ich dziełami jest ogromna. Aby to wyjaśnić, warto poświęcić chwilę uwagi pojęciu klasycyzmu muzycznego i specyfice jego polskiej odmiany.
Kompozytor nie byłui nas artystą równym poecie, czy portreciście. Był grajkiem, kopistą nut, czasem ,,metrem”. Aż do początków XIX wieku polscy kompozytorzy byli postaciami niemal anonimowymi. Do większego znaczenia dochodzili spośród nich tylko duchowni lub muzycy dworu królewskiego. Inni, zatrudnieni w parafialnych kapelach na prowincji, pędzili najskromniejszy Żywot, choć to oni tworzyli środowiska artystyczne. Niektórzy jeździli do Wiednia, do Czech i Niemiec po odpisy symfonii Abla, Gosseca, Pichla, Pleyela, czasem Haydna. Ich własna muzyka nie mogła być niczym innym, jak odbiciem twórczości tamtych kompozytorów, zwykle spóźnionym. Dziś nie znamy dokładnych dat życia, a czasem nawet imion. Ale to nie znaczy, że brakło im talentu, pasji i umiejętności. Jednym z nich był Jakub Gołąbek.
Maciej Neygrey
Nagrano w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej Katowice, 26–30 września 2019
Kompozytor nie byłui nas artystą równym poecie, czy portreciście. Był grajkiem, kopistą nut, czasem ,,metrem”. Aż do początków XIX wieku polscy kompozytorzy byli postaciami niemal anonimowymi. Do większego znaczenia dochodzili spośród nich tylko duchowni lub muzycy dworu królewskiego. Inni, zatrudnieni w parafialnych kapelach na prowincji, pędzili najskromniejszy Żywot, choć to oni tworzyli środowiska artystyczne. Niektórzy jeździli do Wiednia, do Czech i Niemiec po odpisy symfonii Abla, Gosseca, Pichla, Pleyela, czasem Haydna. Ich własna muzyka nie mogła być niczym innym, jak odbiciem twórczości tamtych kompozytorów, zwykle spóźnionym. Dziś nie znamy dokładnych dat życia, a czasem nawet imion. Ale to nie znaczy, że brakło im talentu, pasji i umiejętności. Jednym z nich był Jakub Gołąbek.
Maciej Neygrey
Nagrano w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej Katowice, 26–30 września 2019