koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
nifccd201
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 201
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034611
48,00 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 48,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: fantazja, wariacje

Chopin: Works for Piano and Orchestra

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 201
Chopin:
Wariacje B-dur na temat La ci darem la mano (Mozart, Don Giovanni)
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14
Sześć utworów, jakie Chopin skomponował na fortepian i orkiestrę, w bardzo istotny sposób przyczyniło się do rozwoju jego kariery artystycznej; ich późniejsze losy bywały jednak zmienne. O ile oba Koncerty mają trwałe miejsce we współczesnym repertuarze pianistycznym, podobnie jak Andante spianato i Wielki Polonez, często wykonywany zarówno w wersji na fortepian solo, jak i z orkiestrą, o tyle pozostałe utwory: Wariacje na temat „La ci darem la mano", Fantazję na tematy polskie i Rondo a la Krakowiak - usłyszeć dziś można rzadko. Szkoda, bo to znakomite, bardzo specjalne kompozycje, będące świadectwem pianistycznego geniuszu i wielkiej oryginalności muzycznego stylu Chopina.

Twórca ten w młodości regularnie bywał na koncertach wirtuozów, odwiedzających Warszawę w ramach swoich europejskich tournees: przyjeżdżały takie sławy jak Paganini, Hummel, czy Szymanowska. Bez wątpienia zainspirowany tymi wydarzeniami, stworzył Chopin w latach 1827-1829 trzy z prezentowanych na tej płycie utworów; bezpośrednio potem powstały oba Koncerty. Wszystkie one świadczą o tym, że Chopinowi marzyła się kariera kompozytora-pianisty, koncertującego z własnymi dziełami - i jako takie stanowiły centralną część jego portfolio, gdy w listopadzie 1830 roku wyjeżdżał z kraju do Wiednia. Dopełniający płytę Polonez, wydany jako op. 22, ukończony został dopiero w Paryżu, gdy ambicje wirtuozowskie usuwane były stopniowo w cień przez artystyczne cele zdecydowanie głębszego wymiaru.

John Rink (tłum. Wojciech Bońkowski) [fragment z książeczki]

Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 25–28 listopada 2019 roku. Piano: Steinway D, 578221.

Zobacz także:

  • NIFCCD 214
  • NIFCCD 216
  • FHR 099
  • NIFCCD 155-156
  • HC 24039
  • GEN 24880
  • BID 85051-2
  • GEN 24860
  • SIGCD 924
  • CHR 77479