
Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 201
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034611
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 201
Nośnik: 1 CD
Data wydania: wrzesień 2021
EAN: 5906395034611
Chopin: Works for Piano and Orchestra
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 201
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Utwory na płycie:
F.Chopin Variations Op.2 Introduction
F.Chopin Variations Op.2 Tema
F.Chopin Variations Op.2 Var.I
F.Chopin Variations Op.2 Var.II
F.Chopin Variations Op.2 Var.III
F.Chopin Variations Op.2 Var.IV
F.Chopin Variations Op.2 Var.V
F.Chopin Variations Op.2 Alla Polacca
F.Chopin Fantasy on Polish Airs Op.13
F.Chopin Rondo a la Krakowiak Op.14
F.Chopin Andante et Polonaise Op.22 Andante
F.Chopin Andante et Polonaise Op.22 Polonaise
Chopin:
Wariacje B-dur na temat La ci darem la mano (Mozart, Don Giovanni)
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14
Wariacje B-dur na temat La ci darem la mano (Mozart, Don Giovanni)
Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13
Rondo a la Krakowiak F-dur op. 14
Sześć utworów, jakie Chopin skomponował na fortepian i orkiestrę, w bardzo istotny sposób przyczyniło się do rozwoju jego kariery artystycznej; ich późniejsze losy bywały jednak zmienne. O ile oba Koncerty mają trwałe miejsce we współczesnym repertuarze pianistycznym, podobnie jak Andante spianato i Wielki Polonez, często wykonywany zarówno w wersji na fortepian solo, jak i z orkiestrą, o tyle pozostałe utwory: Wariacje na temat „La ci darem la mano", Fantazję na tematy polskie i Rondo a la Krakowiak - usłyszeć dziś można rzadko. Szkoda, bo to znakomite, bardzo specjalne kompozycje, będące świadectwem pianistycznego geniuszu i wielkiej oryginalności muzycznego stylu Chopina.
Twórca ten w młodości regularnie bywał na koncertach wirtuozów, odwiedzających Warszawę w ramach swoich europejskich tournees: przyjeżdżały takie sławy jak Paganini, Hummel, czy Szymanowska. Bez wątpienia zainspirowany tymi wydarzeniami, stworzył Chopin w latach 1827-1829 trzy z prezentowanych na tej płycie utworów; bezpośrednio potem powstały oba Koncerty. Wszystkie one świadczą o tym, że Chopinowi marzyła się kariera kompozytora-pianisty, koncertującego z własnymi dziełami - i jako takie stanowiły centralną część jego portfolio, gdy w listopadzie 1830 roku wyjeżdżał z kraju do Wiednia. Dopełniający płytę Polonez, wydany jako op. 22, ukończony został dopiero w Paryżu, gdy ambicje wirtuozowskie usuwane były stopniowo w cień przez artystyczne cele zdecydowanie głębszego wymiaru.
John Rink (tłum. Wojciech Bońkowski) [fragment z książeczki]
Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 25–28 listopada 2019 roku. Piano: Steinway D, 578221.
Twórca ten w młodości regularnie bywał na koncertach wirtuozów, odwiedzających Warszawę w ramach swoich europejskich tournees: przyjeżdżały takie sławy jak Paganini, Hummel, czy Szymanowska. Bez wątpienia zainspirowany tymi wydarzeniami, stworzył Chopin w latach 1827-1829 trzy z prezentowanych na tej płycie utworów; bezpośrednio potem powstały oba Koncerty. Wszystkie one świadczą o tym, że Chopinowi marzyła się kariera kompozytora-pianisty, koncertującego z własnymi dziełami - i jako takie stanowiły centralną część jego portfolio, gdy w listopadzie 1830 roku wyjeżdżał z kraju do Wiednia. Dopełniający płytę Polonez, wydany jako op. 22, ukończony został dopiero w Paryżu, gdy ambicje wirtuozowskie usuwane były stopniowo w cień przez artystyczne cele zdecydowanie głębszego wymiaru.
John Rink (tłum. Wojciech Bońkowski) [fragment z książeczki]
Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 25–28 listopada 2019 roku. Piano: Steinway D, 578221.