bissacd2089 

Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2089
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: listopad 2014
EAN: 7318599920894
Dostępność: w magazynie
54,00 zł
40,00 zł
Zamów BISSACD 2089
Zamów

Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski, niemiecki
Rodzaj: koncert, sonata, christmas

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Zobacz także:

  • CHSA 5175
  • CC 72700
  • ARS 38226
  • LSO 0728
  • AE 10067
  • ARS 38150

Vivaldi / Hasse / Torelli: Venetian Christmas

Bis - BISSACD 2089
Wykonawcy
Ewa Golińska, violin
Komalé Akakpo, psaltery
Ruby Hughes, soprano
Arte dei Suonatori / Martin Gester
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason 5 Muzyka21 CD of the Month SA-CD.net 5 Stars Audio Video Płyta Miesiąca klassik heute 10 Music Island Recommends
 
Antonio Vivaldi:
Andante, RV 270a, from Violin Concerto ‘Il Riposo per il Santissimo Natale’*
Aria Ho nel petto un cor si forte from Giustino, RV 717
Double Concerto in C major, RV 774, arr. for psaltery and organ*
Violin Concerto in E major, RV 266*
Salve Regina in F major, RV 617

Johann Adolph Hasse:
Alma Redemptoris Mater

Fulgenzio Perotti:
Sonata in G major for psaltery and basso continuo

Giuseppe Torelli:
Concerto grosso a 4 in G minor, Op.8 No.6, ‘con una Pastorale per il Santissimo Natale’
In Venice in the 18th century, Christmas was celebrated as only Venetians know how to celebrate: according to one account, more wax was burnt to light up the three storeys of the Procuratie on Christmas Eve, than in all the rest of Italy in an entire year. At the same time, rather than being an independent feast – and as such, the most singularly important one of the year – the Venetian Christmas was also part of the city's famous Carnevale, which at this time lasted for almost six months. This lent a rather special character to the celebrations, compared with for instance the more clerically inclined Rome. We know that much of the Christmas festivities – in churches, in the streets or at private parties – involved music, but very little of the actual repertoire has been identified. Possibly this is also a reflection of the role of Christmas in Venice – although a festive occasion, it wasn't an isolated one, and much of the music heard at Christmas would or could be played on suitable feast days throughout the year. Together with the soloists Ruby Hughes and Komalé Akakpo, Martin Gester and Arte dei Suonatori have constructed a colourful programme of music that we either know or can easily conjecture was being played during a typical Venetian Christmas. Naturally it includes music by Antonio Vivaldi, the city's great son, as well as by Johann Adolph Hasse, who throughout his life was a regular visitor, and who spent his last ten years there. It also features the psaltery or salterio, an instrument beloved by the Venetians, heard here as solo as well as continuo instrument. Three of the works by Vivaldi are performed in versions prepared by Olivier Foures, and are recorded here for the first time, including the Andante ‘Il Riposo per il Santissimo Natale’ with Ewa Golińska, co-leader of Arte dei Suonatori, as violin soloist.

* Reconstructed/edited by Olivier Foures

Orkiestra Arte dei Suonatori powstała w Poznaniu w 1993 roku. Obecnie jest to najbardziej rozpoznawalna polska orkiestra barokowa na scenie międzynarodowej. Repertuar tej płyty zespołu wpisuje się doskonale w grudniowy nastrój związany ze świętami Bożego Narodzenia. Muzycy pod dyrekcją Martina Gestera, którym dodatkowo towarzyszą: Ruby Hughes - sopran oraz Komalé Akakpo - psałterion (dulcymer), prezentują utwory związane z duchem XVIII-wiecznej Wenecji. Trwający wenecki karnawał, pełen zabaw i maskarad, zyskiwał dodatkowego wymiaru na czas świąteczny. Plac św. Marka tonął w wigilię Bożego Narodzenia w confetti, oświetlony niezliczoną ilością świec. Temu świętu towarzyszyła muzyka. Oczywiście Vivaldiego związanego od 1703 roku z Wenecją, który pisał utwory dla słynnej orkiestry Ospedale della Pieta. Zatrudniony był tu także Fulgenzio Perotti - nauczyciel gry na psałterionie. I to właśnie brzmienie tego instrumentu jest charakterystyczną cechą tej płyty. Nie zabrakło także muzyki Hassego i Torelliego. Każdej kompozycji przyświeca proweniencja bożonarodzeniowa, są także interesujące prawykonania i rekonstrukcje. Płyty słucha się z prawdziwą przyjemnością.
Alina Mądry - Audio Video 12-2014