koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
bissacd2121
Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2121
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: listopad 2015
EAN: 7318599921211
54,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski, niemiecki
Rodzaj: msza

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Bach: Lutheran Masses II

Bis - BISSACD 2121
Nagrody i rekomendacje
 
Joker Crescendo Music Island CD of the Month
 
Bach:
Lutheran Mass in A major, BWV 234
Lutheran Mass in F major, BWV 233

Marco Gioseppe Peranda:
Missa in A minor
By Bach's time, the traditional forms of church service had been fundamentally altered by the Reformation, and in German churches Latin had yielded to the country's own language. To an extent, however, the Latin mass text did remain in use in Protestant church music – in particular the Kyrie and Gloria sections. Albeit incomplete, this form of mass setting was termed ‘Missa’; nowadays the pieces are often referred to as 'Lutheran Masses'. Bach's famous Mass in B minor, later expanded into a complete mass, began its existence as a work of this kind, and four other examples from Bach's pen have survived. The recent release of the Missae in G minor and G major (BWV 235 and 236, BIS-2081) caused the reviewers in Gramophone and Fono Forum to eagerly look forward to the sequel, and Bach Collegium Japan and Masaaki Suzuki have not kept them waiting. Like their companion works, the two Lutheran Masses recorded here make extensive use of earlier compositions by Bach and include reworkings of arias and choruses from cantatas, but each of the four masses also has its own unmistakable artistic profile. The most telling detail on the present disc is the instrumentation, where Bach’s choice of flutes in BWV 234 and of horns and oboes in BWV 233 contributes to the individual character of each work. In his task of supplying the music for church services Bach also performed music by other composers, among them Marco Gioseppe Peranda whose Kyrie-Gloria mass closes the disc. Born in 1625, Peranda trained in Rome, and was active in the Dresden Hofkapelle from the 1650s until his death in 1675. Copies in Bach’s hand of parts of Peranda’s splendidly contrapuntal Missa in A minor exist, and it is likely that Bach performed the work during the latter part of his Leipzig period.

Masaaki Suzuki z Collegium Japan konsekwentnie podąża tropem bachowskim i nagrywa kolejne utwory. Tym razem krążek z mszami luterańskimi. W użyciu protestanckiej muzyki kościelnej pozostały nieliczne przykłady zastosowania tekstów w języku łacińskim. Jednym z nich są Kyrie i Gloria. Tak „skróconą” mszę w nabożeństwie protestanckim określa się jako „msza luterańska”. W twórczości Johanna Sebastiana Bacha odnajdujemy przykłady takich utworów. Tu na płycie możemy zapoznać się z dwiema: Msza A-dur BWV 234 i Msza F-dur BWV 233. Płytę zamyka msza Marco Gioseppe Perandy (1625-1675), włoskiego muzyka i kompozytora, który związał się z dworem drezdeńskim. Bach posiadał kopię jego mszy i możliwe, że była inspiracją dla niego. Te trzy gatunkowo i duchowo związane z sobą kompozycje są muzyką idealną dla wyciszenia i refleksji. A zespół pod dyrekcją doświadczonego „bachologa” zachwyca nas dodatkowo mistrzostwem wykonania i interpretacji. Ważnym elementem dopełniającym dążenie do perfekcji z pewnością jest jakość Super Audio.
Alina Mądry - Audio Video 12-2015

Zobacz także:

  • EIGEN 054
  • P 21058
  • EPRC 027
  • ACC 24343
  • AV 2383
  • CRC 3481
  • KTC 1608
  • DCD 34215
  • PAS 1035
  • LAW 022