koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
bissacd2400
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Bis
Nr katalogowy: BISSACD 2400
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: kwiecień 2022
EAN: 7318599924007
62,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): francuski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: koncert, rapsodia

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Saint-Saens: Piano Concertos Nos 1 & 2

Bis - BISSACD 2400
Nagrody i rekomendacje
 
ICMA Awards ICMA Award Nomination Preis der Deutschen Schallplattenkritik Limelight BBC Music Choice Gramophone Editor's Choice Diapason d'Or Classica 4 klassik heute 10 Klassik.com EDR Music Island Recommends
 
Camille Saint-Saëns:
Piano Concerto No. 1 in D major, Op. 17
Piano Concerto No. 2 in G minor, Op. 22
Valse-Caprice ‘Wedding Cake’, Op. 76
Allegro appassionato, Op. 70
Rhapsodie d’Auvergne, Op. 73
Africa, Op. 89
In 2019, Alexandre and Jean-Jacques Kantorow’s recording of the last three piano concertos by Camille Saint-Saëns earned the highest praise around the world, including a Diapason d’or de l’année, Editor’s Choice in Gramophone and top marks and recommendations from the leading German web sites Klassik Heute and Klassik.com. The Kantorows’ orchestra of choice was the Finnish ensemble Tapiola Sinfonietta, and they have now returned to Helsinki to record not only Saint-Saëns’ first two concertos, but all of the remaining works for piano and orchestra.

Presented on this amply filled disc, the programme spans 33 years, the earliest work being Concerto No. 1, regarded as the first significant French piano concerto and written by a 23-year old composer. Ten years later, in 1868, Saint-Saëns composed the Concerto in G minor, a work which at first met with consternation although Liszt – who was present at the first performance – thoroughly approved of it. The work, which begins with the soloist playing what resembles the improvisations of an organist, soon became popular however, and remains one of Saint-Saëns’ best-known works. The shorter pieces which make up the rest of the programme were written between 1884 and 1891, and could be said to erveal different aspects of the composer: Wedding Cake was written as a wedding present to a close friend, in Rhapsodie d’Auvergne Saint-Saeëns explored French folk music, while Africa is a piece of pure Orientalism, reflecting his lasting affection for North Africa. Hide

Recording: 29th January 2nd February 2018 (Wedding Cake; Rhapsodie d’Auvergne), 13th 17th January 2020 (Piano Concerto No. 1, Africa, Allegro appassionato), 6th 8th September 2021 (Piano Concerto No. 2) at the Tapiola Hall, Espoo, Finland.

Na płycie znalazły się dwa pierwsze fortepianowe koncerty i pozostałe utwory na fortepian i orkiestrę, jakie zgromadził w swoim dorobku Camille Saint-Saëns (1835-1921), francuski kompozytor, wirtuoz fortepianu i organów oraz dyrygent. Był cudownym dzieckiem, który w wieku dwóch lat zaczął pisać i czytać oraz uczyć się muzyki. Twórczo pozostał wierny du-chowi romantyzmu. Prezentowane kompozycje dobrze to ukazują. Obejmują 33 twórcze lata kompozytora. Tworzą zatem dość szeroką panoramę jego stylistycznej wizji muzyki. Koncerty fortepianowe są najbardziej znane, a pozostałe utwory mają dość charakterystyczne rysy: Wedding Cake został napisany jako prezent ślubny dla bliskiego przyjaciela, w Rhapsodie d'Auvergne Saint- Saeëns eksponuje francuską muzykę ludową, z kolei Africa to czysty orien-talizm. Tak różnorodny program otrzymał przejrzystą i bardzo barwną realizację wykonawczą. Alexandre Kantorow na fortepianie oddał całą paletę kolorów muzyki Saint-Saënsa przy wtórze pozostałych muzyków. Brawo.
Alina Mądry - Audio Video 05-2022

Zobacz także:

  • LWC 1271
  • CDA 67331/2
  • CDA 68212
  • ACD 22426
  • ACD 22454
  • HC 23017
  • SIGCD 794
  • COV 92309
  • FHR 148
  • LWC 1255