koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
acc24377
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Accent
Nr katalogowy: ACC 24377
Nośnik: 1 CD
Data wydania: październik 2021
EAN: 4015023243774
66,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Instrumenty: obój, fagot
Rodzaj: sonata, kwartet

CPE Bach / Janitsch: The Oboe in Berlin

Accent - ACC 24377
Wykonawcy
Xenia Löffler, oboe
Daniel Deuter, violin
Michael Bosch, oboe
Györgyi Farkas, bassoon
Katharina Litschig, cello
Felix Görg, violone
Michaela Hasselt, harpsichord
Nagrody i rekomendacje
 
Classica 4 Music Island Recommends
 
Carl Philipp Emmanuel Bach:
Sonata for Oboe & Basso continuo in G minor, Wq 135
Sonata for Oboe da caccia, Violoncello piccolo & Basso continuo in F major, after Wq 163

Christoph Schaffrath:
Quartet for 2 Oboes, Violin & Basso continuo in E flat major, CSWV D:6

Wilhelm Friedemann Bach:
Siciliano for Oboe, Bassoon & Basso continuo in A minor

Carl Ludwig Matthes:
Sonata for Oboe & Basso continuo in E flat major

Johann Gottlieb Janitsch:
Sonata da Camera for Oboe, Violin & Basso continuo in B flat minor
Under the reign of Frederick the Great, Berlin developed into one of the most important centres of the European music scene. He brought the most important composers and musicians to his court and his court orchestra had to play both representative operas and concerts as well as in the king's private sphere. Although the king himself played the flute and strongly protected his instrument, the oboe was also of great importance and the orchestra featured four outstanding oboists. Frederick, however, was stuck in a conservative, traditional style and the once "young, wild" Kapellmusiker became increasingly weary of this musical monoculture. Thus a new music scene gradually developed in Berlin in the bourgeois milieu with house concerts and weekly academies.

The "queen of the baroque oboe", as Xenia Löffler was respectfully called by BR Klassik Radio, presents on her new album a fine selection of oboe sonatas from the Berlin repertoire with works by the two Bach sons Carl Philipp Emanuel and Wilhelm Friedemann, as well as Christoph Schaffrath, Johann Gottlieb Janitsch and Carl Ludwig Matthes.

Recording: 5-8 October 2020, Konzerthaus Blaibach (Germany).

Znakomita barokowa oboistka Xenia wraz z towarzyszącymi jej muzykami prezentuje na swoim nowym albumie wybór sonat obojowych z berlińskiego kręgu muzycznego z czasów Fryderyka II. Znalazły się na płycie zatem utwory dwóch synów Bacha: Carla Philippa Eman-uela i Wilhelma Friedemanna, a także Christopha Schaffratha, Johann Gottlieba Janitscha i Carla Ludwiga Matthesa. Dzięki działaniom Fryderyka II Berlin stał się w XVIII wieku znaczącym ośrodkiem muzycznym w Europie. Król utrzymywał na swym dworze orkiestrę złożoną z czołowych muzyków tamtego czasu. Pośród nich znajdujemy także Carla Philippa Emanuela Bacha. Fryderyk II sam muzykował grając na flecie i był także kompozytorem. Preferował jednak dość zachowawczy styl i tego wymagał również od swoich muzycznych podwładnych. Sonatom nie brakuje jednak wyjątkowego uroku. Z pewnością doskonałe wykonanie nadaje im dodatkowego wdzięku.
Alina Mądry - Audio Video 12-2021

Zobacz także:

  • CHE 02322
  • ACD 22812
  • BIS 786
  • GEN 24862
  • CC 72965
  • DCD 34314
  • PTC 5187204
  • AUDITE 97803
  • UMFCCD 167
  • CHR 77473