koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
bissacd2021
Wydawnictwo: Bis
Seria: Bach Cantatas
Nr katalogowy: BISSACD 2021
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: sierpień 2013
EAN: 7318599920214
62,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: kantata

SACDHybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!

Bach: Cantatas Vol 54: BWV 100, 14, 197, 197a

Bis - BISSACD 2021
Wykonawcy
Hana Blažíková, soprano
Damien Guillon, counter-tenor
Gerd Türk, tenor
Peter Kooij, bass
Bach Collegium Japan / Masaaki Suzuki
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason d'Or Fanfare Recommendation Preis der Deutschen Schallplattenkritik BBC Music Choice Music Island CD of the Month SA-CD.net 5 Stars
 
Was Gott tut, das ist wohlgetan, BWV 100
Wär Gott nicht mit uns diese Zeit, BWV 14
Gott ist unsre Zuversicht, BWV 197
Ehre sei Gott in der Höhe, BWV 197a (fragment)
As the penultimate volume in the acclaimed cycle recorded by Masaaki Suzuki and his Bach Collegium Japan sees the light of day, it is a sobering thought that as many as a hundred of Bach's church cantatas may have been lost. The exact number would be difficult to ascertain, but what we do know is that Bach probably composed at least one more complete set of cantatas – for the church year of 1728-29 – and of this set only nine are extant. The fragment Ehre sei Gott in der Höhe, BWV197a, apparently intended for Christmas Day of 1728, is one of these. Bach's autograph score lacks no fewer than 24 pages, meaning that the first three movements and a large proportion of the fourth have been lost. We are fortunate, however, in that nine years later Bach reused parts of the work in the large-scale wedding cantata Gott ist unsre Zuversicht, BWV197. This has made it possible to reconstruct the missing part of the fourth movement – an alto aria addressed to baby Jesus in the manger – and also allows for interesting comparisons between the two versions. The other two works included in this volume were both composed around 1735, and give rich evidence of Bach's versatility in terms of style. The contrast is striking between the decidedly fashionable bass aria BWV100/4, with its syncopated melody and gossamer string writing, and the highly intricate counterpoint that Bach lays out in Wär Gott nicht mit uns, the opening chorus of BWV14.

Jeśli Masaaki Suzuki i jego Bach Collegium Japan to tylko jedno skojarzenie – kantaty Jana Sebastiana Bacha! Kolejna płyta w ogromnym projekcie kantatowym. Tym razem cztery kościelne kantaty BWV 14, 100, 197, 197a pochodzące z okresu lipskiego ok. 1730 – ok. 1740. Dokonano tu bardzo interesującego zabiegu. Kantata BWV 197a pochodząca z roku 1728 to bożonarodzeniowy utwór, który nie zachował się. Jego fragmenty zostały odtworzone na podstawie weselnej Kantaty BWV 197. Powstała 9 lat później i w dużej mierze Bach czerpał muzykę z obecnej 197a. Często kompozytor postępował w ten sposób, co w tej chwili umożliwia rekonstrukcyjne zabiegi jego utraconej muzyki. Pozostałe dwie Kantaty BWV 14 i 100 pochodzą z około 1735 i stanowią bardzo interesującą próbkę bachowskiej różnorodności stylu. Kantaty bachowskie to klasyka klasyki! A Maasaki Suzuki i jego zespół to już także wartość sama w sobie!
Alina Mądry - Audio Video 09-2013

Zobacz także:

  • BISSACD 1941
  • BIS 781
  • KTC 1704
  • SIGCD 764
  • FHR 139
  • ARS 38640
  • CHAN 20274
  • PMR 0130
  • CAR 83054
  • TXA 24184