Nr katalogowy: BISSACD 2203
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: czerwiec 2016
EAN: 7318599922034
Epoka muzyczna: renesans
Obszar (język): hiszpański, włoski
Rodzaj: msza, hymn
Hybrydowy format płyty umożliwia odtwarzanie w napędach CD!
Palestrina / Victoria / Guerrero: Roma aeterna – two Roman masses
Bis - BISSACD 2203Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6-1594)
Tomas Luis de Victoria (1550-1611)
Francisco Guerrero (1528-1599)
New York Polyphony:
Geoffrey Williams, countertenor
Tim Keeler, countertenor
Sreven Caldicott Wilson, tenor
Andrew Fuchs, tenor
Christopher Dylan Herbert, baritone
Craig Philips, bass
Jonathan Woody, bass-baritone
- Regina caeli
- Missa Papae Marcelli: Kyrie eleison
- Gloria in excelsis Deo
- Alleluia: Pascha nostrum for Easter Day
- Missa Papae Marcelli: Credo in unum Deum
- Offertorium: Terra tremuit for Easter Day
- Missa Papae Marcelli: Sanctus
- Benedictus
- Agnus Dei I
- Agnus Dei II
- Communio: Pascha nostrum for Easter Day
- Tu es Petrus
- Missa O quam gloriosum: Kyrie eleison
- Gloria in excelsis Deo
- Motet: Gaudent in coelis
- Missa O quam gloriosum: Credo in unum Deum
- Motet: Gaudent in coelis
- Missa O quam gloriosum: Sanctus
- Benedictus
- Agnus Dei
- Sicut cervus - Sitivit anima mea
Missa Papae Marcelli
Tu es Petrus
Gaudent in colis
Sicut cervus/Sitivit anima mea
Francisco Guerrero:
Regina caeli
Tomás Luis de Victoria:
Missa O quam gloriosum
Gaudent in coelis
The widely acclaimed vocal ensemble New York Polyphony has on its previous recordings for BIS focussed on Franco-Flemish polyphony (endBeginning, BIS-1949), the English Renaissance (Times go by Turns, BIS-2037) and Christmas (Sing thee Nowell, BIS-2099). Each of these discs – which have been highly praised by the critics, receiving no less than two Grammy Award nominations – has also included contemporary works, resulting in striking resonances between music from across more than half a millennium. With their new album, Roma aeterna, the ensemble follow the example of so many musicians before them and go on a pilgrimage to the 'Eternal City', but this time they remain in the 16th century throughout the disc, constructing a programme centred on two of the greatest composers of the era – Giovanni Pierluigi da Palestrina and Tomás Luis de Victoria. Palestrina’s polyphonic art has influenced composers throughout the ages and continues to do so today, and his Missa Papae Marcelli is often regarded as the crowning glory of vocal music from the era. His slightly younger colleague Tomás Luis de Victoria was born in Spain, but went to Rome to study in 1765 and remained there for two decades. During that time he published a number of works, including Missa O quam gloriosum and the motet Gaudent in colis. The programme includes works scored for four as well as for six voices, in which the four members of New York Polyphony are variously joined by Tim Keeler (countertenor), Andrew Fuchs (tenor) and Jonathan Woody (bass-baritone).
Muzyka Giovanni Perluigi da Palestriny (1525-1594) jest punktem odniesienia do ideału wokalnej polifonii renesansu. A Missa Papae Marcelli wydaje się być tego ukoronowaniem. Drugi z kompozytorów Tomás Luis de Victoria (1548-1611) przybył z Hiszpanii do Rzymu, aby pobierać naukę w sztuce muzycznej. Pozostał w Wiecznym Mieście 20 lat, do Hiszpanii powrócił w 1585 roku. Tworzyli muzykę, która nadal inspiruje i jest niedoścignionym wzorem. Na płycie odnajdujemy też jeden utwór Francisco Guerrero, który większość życia spędził w Hiszpanii, a jego krótki epizod pobytu w Rzymie (1581-1582) jednoczy muzykę zawartą na tej płycie pod hasłem: Roma Aeterna. Kameralny zespół wokalny New York Polyphony, złożony z czterech śpiewaków, jest obecnie jednym z najlepszych tego typu zespołów na świecie. Bogaty, ale naturalny dźwięk, doskonała muzykalność, wokalny urok to cechy, które są niezbędne do dobrego wykonywania muzyki XVI wieku. W tym przypadku współistnieje to w pełnej symbiozie tworząc imponujący efekt końcowy.
Alina Mądry - Audio Video 05-2016