
Nr katalogowy: BISSACD 2362
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: wrzesień 2022
EAN: 7318599923628
Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): rosyjski
Instrumenty: fortepian
Rodzaj: poemat symfoniczny, sonata

Scriabin: Poems of Ecstasy and Fire
Bis - BISSACD 2362Aleksander Scriabin (1872-1915)
Yevgeny Sudbin, piano
Singapore Symphony Orchestra
Singapore Symphony Chorus
Singapore Symphony Youth Choir / Lan Shui
Piano Sonata No. 5, Op. 53 (1907)
Prometheus – The Poem of Fire, Op. 60 (1909–10) for piano, choir and orchestra
The three works featured on this disc belong to Scriabin’s final compositional period where the music seems to veer between voluptuous languor and striving energy. Composed back-to-back, the Poem of Ecstasy and the Fifth Piano Sonata are drenched in bitter-sweet harmonies and carefully constructed dissonances. The scores of both works make reference to the same poem – by Scriabin himself – which ends with the lines ‘thus the universe resounds with the joyful cry: I AM!’.
In his last symphonic poem, Prometheus The Poem of Fire, Scriabin aims even higher. Here he expresses the evolution of the world from formless chaos, through the appearance of mankind, fertilized by the divine spark, towards spiritual liberation and ultimate transcendence. The unusually large orchestra and a wordless choir produces a kaleidoscope of contrasts, colours and sounds caught up in an ecstatic whirl.
Recording: The Poem of Ecstasy, Prometheus: July/August 2017 at the Esplanade Concert Hall, Singapore; Piano Sonata No. 5 (previously released on BIS-1568): August 2006 at the Västeras Concert Hall, Sweden. Grand piano: Steinway D.
Alexander Scriabin (1871-1915) uważał się za kompozytora-mesjasza, który w twórczości łączył muzykę, taniec, kolory i zapachy. Jego credo: „Jestem apoteozą stworzenia – jestem celem wszystkich celów – jestem końcem wszystkich końców” w pełni oddaje jego mistyczne podejście do sztuki. Trzy dzieła zawarte na płycie należą do ostatniego okresu twórczości. Poemat ekstazy op. 54 i V Sonata op. 53 na fortepian, tworząc podwaliny atonalności, emanu-ją mistyczną ekstazą. Ostatni jego orkiestrowy poemat Prometeusz napisany z użyciem „świetlistego fortepianu” został wykonany po raz pierwszy po śmierci kompozytora w 1915 roku w Nowym Jorku. Ekspresja jego muzyki zawsze wywoływała skrajne reakcje słuchaczy. Yevgeny Sudbin i muzycy singapurskiej orkiestry pod dyrekcją Lan Shui poddają się jej sile tworząc wyjątkową wizję muzyki jednego z najbardziej radykalnych kompozytorów wszech czasów.
Alina Mądry - Audio Video 11-2022