
Nr katalogowy: BISSACD 2472
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: kwiecień 2022
EAN: 7318599924724
Epoka muzyczna: 20 wiek do 1960
Obszar (język): rosyjski
Rodzaj: suita

Shostakovich: Jazz and Variety Suites
Bis - BISSACD 2472Dmitri Shostakovich (1906-1975)
Suite for Jazz Orchestra No. 1
Suite from ‘The Age of Gold’, Op. 22a
Suite from ‘The Limpid Stream’, Op. 39a
Suite for Variety Orchestra
Tahiti Trot (Orchestration of ‘Tea for Two’)
The disc opens with Suite for Jazz Orchestra No. 1, which Litton conducts from the piano. Consisting of three brief movements, it is the only truly original work on the disc, written in 1934 for a competition aimed at making ‘Soviet Jazz’ more respectable. The remaining suites are all reworkings of existing music, such as the ballets The Age of Gold – about the adventures of a Soviet football team visiting the decadent West – and The Limpid Stream, portraying a group of entertainers visiting an idyllic collective farm. The Suite for Variety Orchestra is a compilation that the composer made in the late 1950s from three film scores, a ballet movement and four piano pieces. Closing the disc is Shostakovich’s 1927 orchestration of a Broadway classic, Vincent Youmans’ Tea for Two, which had become a hit under the title Tahiti Trot.
Recording: 20th - 23rd August 2019 at the Esplanade Concert Hall, Singapore.
Dymitr Szostakowicz (1906-1975), zanim reżim sowiecki nie zaczął go nękać, był twórcą niezwykle wszechstronnym i odważnym, jednak uwikłanym w polityczne zależności tamtego czasu. Został zmuszony do wielu ustępstw na rzecz stalinowskiego reżimu. Utwory obecne na tej płycie prezentują jednak Szostakowicza jako mniej „poważnego” twórcę. Pisanie utworów o lżejszym charakterze przychodziło mu niezwykle łatwo. Jako pierwsza rozbrzmiewa suita na orkiestrę jazzową z roku 1934 napisana na konkurs „Sowiet Jazz”! To jedyna oryginalna kompozycja, pozostałe suity stanowią przeróbki wcześniej pisanej muzyki. Mamy choćby The Age of Gold opowiadające o przygodach radzieckiej drużyny piłkarskiej odwiedzającej deka-dencki Zachód. Warto zajrzeć do kolejnych kompozycji wraz z zamykającym przebojem Tahi-ti Trot. Jego upodobanie do polirytmii, wykraczanie poza ramy tonalności i geniusz dramatur-giczny, który pozwalał mu tworzyć muzykę filmowo-teatralną są słyszalne na tej płycie. An-drew Litton i muzycy Singapore Symphony Orchestra pokazali Szostakowicza z tej jaśniejszej, mniej poważnej strony. Znakomicie im to wyszło!
Alina Mądry - Audio Video 06-2022