
Nr katalogowy: BISSACD 2525
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: lipiec 2021
EAN: 7318599925257
Epoka muzyczna: współczesna, barok, 20 wiek do 1960
Obszar (język): francuski, niemiecki
Instrumenty: skrzypce
Rodzaj: partita

Bach / Pauset / Heinz: Ciaccona
Bis - BISSACD 2525Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Brice Pauset (ur. 1965)
Holliger Heinz (ur. 1939)
Roberto Gerhard
Ilya Gringolts, violin
Drei kleine Szenen - Nr. 1 Ciacconina
Drei kleine Szenen - Nr. 2 Geisterklopfen
Drei kleine Szenen - Nr. 3 Musette funèbre
Chaconne - 1. Risoluto
Chaconne - 2. Calmo con leggerezza
Chaconne - 3. Allegro con fuoco
Chaconne - 4. Allegretto
Chaconne - 5. Veloce
Chaconne - 6. Con riposo
Chaconne - 7. Allegro con brio
Chaconne - 8. Adagietto
Chaconne - 9. Molto vivace, con impeto
Chaconne - 10. Andante sostenuto
Chaconne - 11. Grazioso
Chaconne - 12. Allegro assai
Kontrapartita für Violine solo - 1. Präludium
Partita Für Violine Solo Nr. 3 E-Dur, BWV 1006 - 1. Präludium
Kontrapartita für Violine solo - 2. Allemande
Partita Für Violine Solo Nr. 1 H-Moll, BWV 1002 - 2. Allemande
Kontrapartita für Violine solo - 3. Corrente
Partita Für Violine Solo Nr. 1 H-Moll, BWV 1002 - 3. Corrente
Kontrapartita für Violine solo - 4. Sarabande
Partita Für Violine Solo Nr. 1 H-Moll, BWV 1002 - 4. Sarabande
Partita Für Violine Solo Nr. 3 E-Dur, BWV 1006 - 5. Loure
Kontrapartita für Violine solo - 5. Loure
Kontrapartita für Violine solo - 6. Giga
Partita Für Violine Solo Nr. 2 D-Moll, BWV 1004 - 6. Giga
Kontrapartita für Violine solo - 7. Ciaccona
Partita Für Violine Solo Nr. 2 D-Moll, BWV 1004 - 7. Ciaccona
3 Kleine Szenen
Roberto Gerhard:
Chaconne
Brice Pauset:
Kontrapartita
Johann Sebastian Bach:
Violin Partita No. 3 in E Major
Violin Partita No. 2 in D Minor
Throughout his career, Ilya Gringolts has devoted himself to performing contemporary music as well as the great concert repertoire, while also developing a keen interest in historical performance practice. The focus of his latest recital disc is therefore quite logical: music of our own time and its inspiration: Johann Sebastian Bach. The album title is Ciaccona and besides Bach's iconic composition, Gringolts plays a further two chaconnes - or three if one counts the Ciacconina which opens Heinz Holliger's brief cycle, composed for Isabelle Faust in 2014.
The Spanish composer Roberto Gerhard wrote his Chaconne using his own take on twelve-tone technique. In his introduction to the album, Gringolts describes its twelve movements as including 'everything from chorale to landler ... probably the most Viennese music ever written by a Catalan.' The disc closes with Kontrapartita by the French composer Brice Pauset, 'a kind of through-the-looking-glass Bach partita' to quote Gringolts once again. Pauset composed his work in 2008 - seven movements, each written with a particular movement from Bach's partitas for solo violin mind. For this work (and the interwoven movements by Bach) Gringolts has chosen to use a violin with a baroque setup, finding that the instrument seemed to respond to the 'historically informed avant-garde' of the writing.
Recording: 7th 10th July 2020 at the Reformierte Kirche Marthalen, Switzerland. Instrumentarium: Violin by Antonio Stradivari, Cremona, 1718, ‘ex-Prové’ (Holliger, Gerhard); Violin by an anonymous maker, Germany, early 19th century (Pauset, Bach).
Płyta dość „zakręcona”. Wydawałoby się, że tytuł kieruje nas w stronę barokowej ciaccony, której korzenie wywodzą się z ognistego w charakterze tańca hiszpańskiego. I rzeczywiście temperamentu na tej płycie nie brakuje, ale w bardzo nowoczesnym wydaniu. Możemy pod-ziwiać utwory Heinza Holligera (ur. 1939), Roberto Gerharda (1896-1970) i Brice Pauseta (ur. 1965). Idea płyty wywodzi się z utworu Kontrapartita Pauseta. Inspiracją dla niego i moty-wem przewodnim stała się Ciaccona z bachowskiej partity. Jej fragmenty wplecione są w Kontrapartitę. Ilya Gringolts, który ma doświadczenie zarówno w wykonywaniu muzyki współczesnej, jak i historycznej na barokowym instrumencie, wykorzystał w pełni swoje kom-petencje. Do wykonania ostatniego utworu wybrał skrzypce w barokowej dyspozycji. Jak sam określił jest to bowiem „historycznie poinformowana awangarda”. Polecam.
Alina Mądry - Audio Video 07-2021