Nr katalogowy: BISSACD 2637
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: wrzesień 2022
EAN: 7318599926377
Bram van Sambeek plays Bach on the Bassoon
Bis - BISSACD 2637Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Bram van Sambeek, bassoon
French Suite No. 5 in G major for keyboard, BWV 816 (excerpts - Nos 1-3, 5)
Partita in A minor for solo flute, BWV 1013
Cello Suite No. 1 in G major, BWV 1007
The disc opens with van Sambeek’s own arrangement of the celebrated Partita in C minor for keyboard which he describes in his liner notes as one of his favourite works to listen to. The arrangement includes every note of the original keyboard part and is for no less than eight bassoons – all played by van Sambeek using multitrack recording technique. The idea for this came from having spent months in lockdown due to the pandemic: even though musicians were unable to play together, the urge to play actual harmonies persisted. Four movements from another keyboard work – the French Suite No. 5 – are also included on the disc, but as these are melodic rather than contrapuntal they have lent themselves to be arranged for a single voice. The remaining two works are the Flute Partita in A minor and Cello Suite No. 1, adding to an overall result which allows a new look on well-known works, with new nuances and colours.
Recording: June and September 2021 at Djursholms kapell, Danderyd, Sweden. Bassoon: Bassoon: Heckel 1970, serial number 11174.
Utwory Johanna Sebastiana Bacha aranżowane były już na przeróżne instrumenty. Tym razem niezwykle ciekawa propozycja - Bach na fagotach! Biorąc pod uwagę, że fagoty w czasach kompozytora były raczej instrumentem wspierającym podstawę harmoniczną, czyli basso con-tinuo i rzadko samodzielnie zabierały głos w orkiestrze to jest to bardzo odważna propozycja. Z pewnością i sam Bach byłby nią żywo zainteresowany! Bram van Sambeek wybrał do tego eksperymentu suity, które składają się ze stylizowanych tańców barokowych. Na pierwszy ogień poszła partita klawesynowa c-moll nr 2 BWV 826. Muzyk nie pominął żadnej nuty, co wymagało użycia ośmiu fagotów. Sam nagrał całość wspomagając się techniką nagrywania wielościeżkowego. Kolejne trzy suity: francuska nr 3 BWV 816, fletowa BWV 1013 i wi-olonczelowa BWV 1007 zostały już zaaranżowane na jeden fagot. Nowa kolorystyka brzmienia dała ciekawe efekty. Wykonanie znakomite.
Alina Mądry - Audio Video 12-2022