koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
can004
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Cantamen
Nr katalogowy: CAN 004
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2019
EAN: 5906365755133
35,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok, renesans
Obszar (język): Ameryka Łacińska, włoski

Scarlatti / Monteverdi / Palestrina: A che Ángele

Cantamen - CAN 004
Kompozytor
Alessandro Scarlatti (1660-1725)
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/6-1594)
Orlando di Lasso, Jacob Arcadelt, Henry Purcell, Thomas Weelkes, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Zieleński, Hernando Franco
Wykonawcy
Zuzanna Zięta, soprano
Jerzy Mackiewicz, bombo boliviano
Chór Kameralny Dysonans / Magdalena Wdowicka-Mackiewicz
Alessandro Scarlatti:
Exultate Deo

Giovanni Pierluigi da Palestrina: Tu es Petrus

Claudio Monteverdi:
Cantate Domino

Orlando di Lasso:
Alla lapia calia

Jacob Arcadelt:
Il bianco e dolce cigno

Henry Purcell:
I was glad

Thomas Weelkes:
All at once well met

Wacław z Szamotuł:
Modlitwa, gdy dziatki spać idą
Alleluja! Chwalcie Pana Boga

Mikołaj Zieleński:
Haec Dies

Anonim:
Hanacpachap cussicuinin (Cusco, XVIII w.)
A che Ángele (Chiquitos, XVIII w.)
Tata guasu ana retamengua (Chiquitos, XVIII w.)
Salve a 8 (Chiquitos, XVIII w.)

Hernando Franco:
Sancta Maria e
Dios Itlaçonantzine
Aż do połowy XX w. historia muzyki Zachodu prawie nigdy nie uwzględniała muzyki pochodzącej z archiwów z Nowego Świata lub traktowała ją jako niższej rangi w porównaniu z kompozycjami minionych stuleci zachowanymi w archiwach w Europie. Prawie nigdzie w Europie nie wykonywano dzieł kompozytorów amerykańskich: Hiszpanów, Metysów, Indian i innych, których utwory – jak dziś to możemy dowieść – niczym nie ustępują kreacjom przodujących kompozytorów Starego Kontynentu. Wielcy muzykolodzy XX w., jak Robert Stevenson, Curt Lange czy Samuel Claro i inni, odmienili ten los. Systematyczne badania naukowe z dziedziny muzykologii udostępniły muzykę strzeżoną w katedrach, misjach i archiwach Ameryki – w szczególności Ameryki Hiszpańskiej – ukazując jej ogromny rozmiar, kunszt, atrakcyjność, różnorodność i tożsamość własną. Msze polifoniczne, nieszpory, lamentacje, antyfony, opery sakralne (niektóre z tekstami w językach Indian), hymny, koncerty i sonaty barokowe – by wymienić tylko niektóre z form literacko-muzycznych zachowanych w archiwach Ameryki – w rekordowo krótkim czasie znalazły sposób, by umieścić je nawet w najbardziej prestiżowych katedrach i salach koncertowych w Ameryce, Europie, Azji, Oceanii i nawet Afryki. Artyści najwyższej rangi włączają się do jej licznych prezentacji, zaś konserwatoria muzyczne na całym już świecie przekazują ją swoim studentom jako arcyciekawą nowość, którą należy znać tak samo jak kompozycje Moralesa, de Victorii, Vivaldiego, Charpentiera, a nawet Haydna czy Mozarta.

Piotr Nawrot, SVD (fragment z książeczki)

Nagranie zarejestrowane 17 kwietnia 2018 r. w Capilla los Huérfanos, w Santa Cruz de la Sierra (Boliwia), podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Amerykańskiej Muzyki Renesansowej i Barokowej "Misiones de Chiquitos".

Zobacz także:

  • AN 29904
  • PAS 1036
  • ACD 22533
  • LAW 022
  • RCD 1015
  • DCD 34214
  • ARS 38561
  • COR 16171
  • ALC 1377
  • ERP 10518