koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
cc72663
Wydawnictwo: Challenge Classics
Nr katalogowy: CC 72663
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2015
EAN: 608917266320
66,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Rodzaj: sonata

Handel: To all lovers of Musick - Sonatas Op. 5

Challenge Classics - CC 72663
Wykonawcy
Al Ayre Espanol / Eduardo Lopez Banzo
Nagrody i rekomendacje
 
Diapason 5 Pizzicato 5 Music Island Recommends
 
Handel:
Sonatas op. 5
Nos 1-7
During his stay in Rome, Händel participated in the musical evenings hosted by Cardinal Pietro Ottoboni and Prince Francesco Ruspoli, where he would have met Arcangelo Corelli, who had established the defining features of the sonata da chiesa. It is not surprising, then, that Handel’s six trio sonatas op. 2 (published in 1733, but composed in the early ’20’s) strictly follow the four-movement structure of Corelli’s sonatas (slow-quick-slow-quick). Op. 5 (HWV 396-402), on the other hand, shows a more mature, flexible and personal approach to this formal pattern, adding a fifth movement in all the sonatas and a sixth movement in two of them (Nos. 3 and 5). As a result, these sonatas are, in reality, suites in five or six movements, whose last section is always a dance-piece in the French style (gavotte, minuet or bourrée). The sequence of contrasting movements that characterize op. 5 demonstrates a curious mix of styles and techniques, as well as the juxtaposition of distinctive dramatic characteristics, so that these seven sonatas appear to resemble seven scenes of a wordless opera, combining a variety of feelings. Besides its innovative structure, the most remarkable characteristic of this body of work lies in the fact that it barely contains original music at all: most of it is composed from pre-existing material taken from Handel’s own compositions, which makes it a typical example of a habit so popular among opera composers, the pasticcio. A quotation of previous materials in a “new” piece, as it occurs in op. 5, must not be seen as a sign of creative sterility but as an intelligent way of refreshing his musical thinking with subtle transformations, driven by the process of adaptation to a new context, to a new ensemble and to the conventions of a distinct genre such as the sonata.

Georg Friedrich Händel w swojej twórczości prezentował różne style obecne wówczas w muzycznej Europie. Choć przede wszystkim gustował w muzyce wokalno-instrumentalnej - operowej i oratoryjnej, to pozostawił po sobie także muzykę czysto instrumentalną. Jego Sonaty op. 5 w dużej mierze korzystają ze zdobyczy innego ważnego twórcy baroku - Arcangelo Corelliego. Zasłynął on przede wszystkim muzyką na smyczki - sonatami i concerti grossi. Händel spotkał Corelliego podczas swego pobytu w Rzymie i muzyka tego kompozytora była dla niego inspirująca. Opus 5 stanowi ciekawą mieszankę stylów i technik. Poszczególne części każdej z sonat zestawiane są na podstawie kontrastu, oznaczone nazwami temp lub tańców. Dodatkowo kontrast wzmaga typowy dla Händla żywioł rytmu i melodii. Tworząc opus 5 zaczerpnął ze swych wcześniejszych kompozycji. Jest to zatem przykład XVIII-wiecznego pasticcio. Muzycy pod kierunkiem klawesynisty Banzo doskonale oddają żywioł tej muzyki.
Alina Mądry - Audio Video 06-2015

Zobacz także:

  • PN 2306
  • HC 22071
  • PTC 5187083
  • ACD 22454
  • NFPMA 99151
  • SWR 19142
  • PACD 96089
  • ARS 38636
  • NIFCCD 077
  • FL 72417