
Conductus Volume 1 - Music & poetry from thirteenth-century France
Hyperion - CDA 67949Anon: Quo Vadis, Quo Progrederis?
Anon: Genitus Divinitus
Anon: Quod Promisit Ab Eterno
Anon: Artium Dignitas
Anon: Relegentur Ab Area
Anon: Qui Servare Puberem (Monophonic)
Anon: Ut Non Ponam
Anon: Qui Servare Puberem (2-Part, Unmeasured)
Anon: Porta Salutis
Anon: Ista Dies Celebrari
Anon: Qui Servare Puberem (2-Part, Measured)
Anon: Stephani Sollempnia
Anon: Beate Virginis
Anon: Qui Servare Puberem (3-Part)
Anon: Heu Quo Progreditur
Anon: Stella Serena
Genitus divinitus - John Potter, Christopher O’gorman
Quod promisit ab eterno - John Potter, Christopher O’gorman
Artium dignitas - John Potter, Christopher O’gorman
Relegentur ab area - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump
Qui servare puberem monophonic - Christopher O’gorman
Ut non ponam - John Potter, Christopher O’gorman
Qui servare puberem two-part, unmeasured - John Potter, Christopher O’gorman
Porta salutis - John Potter, Christopher O’gorman
Ista dies celebrari - John Potter, Christopher O’gorman
Qui servare puberem two-part, measured - John Potter, Christopher O’gorman
Stephani sollempnia - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump
Beate virginis - John Potter, Christopher O’gorman
Qui servare puberem three-part - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump
Heu quo progreditur - John Potter, Christopher O’gorman
Stella serena - John Potter, Christopher O’gorman, Rogers Covey-Crump
In this latest release John Potter, Christopher O’Gorman and Rogers Covey-Crump continue this trail-blazing voyage with a selection from the Conductus genre: the first experiments towards polyphony the kind of sound we associate with Pérotin. Extensive booklet notes by Mark Everist probe into the intricacies of performance practice as well as analysing the music and poetry in context. This is an important historical document as well as a stunning and committed performance.
Prezentowana płyta stanowi pierwszą część projektu, który w założeniu obejmuje jeszcze wydanie dwóch kolejnych albumów. Projekt ma na celu przybliżenie i ukazanie w możliwie wiernym historycznie stylu muzyki i poezji XII i XIII wieku. Repertuar dość hermetyczny, ale merytoryczne podejście muzykologów i muzyków nadaje temu projektowi rangę niezwykłą. Muzycy – wokaliści odczytują zapis tej muzyki z faksymile oryginalnych rękopisów, a biorąc pod uwagę ówczesny zapis muzyczny nabiera się do całości jeszcze większego szacunku. Ten album to prezentacja różnych conducti – jednych z pierwszych form muzyki polifonicznej jaka zaistniała w muzyce europejskiej, a która do tej pory w nagraniach pozostawała w cieniu choćby twórczości motetowej. W dołączonej książeczce możemy przeczytać o zawiłości tej praktyki muzycznej, o analizie kontekstu muzyczno-poetyckiego. Jest to ważny dokument historyczny, jak również muzyczny. Nie łatwy i przyjemny, ale wart poznania i posłuchania. Tym bardziej w tak mistrzowskim wykonaniu.
Alina Mądry - Audio Video 11-2012