koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
cda68019
Wydawnictwo: Hyperion
Nr katalogowy: CDA 68019
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2014
EAN: 34571280196
54,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski
Rodzaj: madrygał

Monteverdi: Madrigals of Love and Loss

Hyperion - CDA 68019
Wykonawcy
James Gilchrist, tenor
Arcangelo / Jonathan Cohen
Nagrody i rekomendacje
 
ICMA Award Nomination
 
Gramophone Award-winning ensemble Arcangelo (in their ?rst recording as a vocal and instrumental group) presents a selection from Monteverdi’s last three books of madrigals. These ardent and passionate works are microcosms of Monteverdi’s great operas, and among his most celebrated music.

Most of the madrigals of Book 6 (1614) are songs of parting and loss. Book 7 (1619) is entitled Concerto, meaning that all the works it contains require instrumental accompaniment. And Book 8 (1638) introduces the genere concitato the ‘agitated’ manner that Monteverdi devised to convey the emotions of war, whether physical or psychological. Combattimento di Tancredi e Clorinda sets an extended passage from Tasso’s epic poem Gerusalemme liberata. Tasso’s text, set in the time of the ?rst crusade, tells of the combat between the Christian knight Tancredi and the Saracen maiden Clorinda. Most of the action of the Combattimento is conveyed by a narrator (Testo the text), sung here by celebrated tenor James Gilchrist.

Madrygały Claudio Monteverdiego z pewnością należą do tych utworów, które nigdy nie stracą na swym muzycznym przekazie. Wpływ na to ma sama muzyka, jak i ich tematyka. Miłość bowiem pozostanie zawsze aktualna. Monteverdi przekazał w madrygałach całe swoje mistrzostwo, wyczucie i wrażliwość. A jako kompozytor otwierający epokę baroku wniósł również nową stylistykę. Wielu wykonawców na różne sposoby próbuje tę XVII-wieczną muzykę przekazać współczesnemu słuchaczowi tak, aby przystawała do jego wrażliwości. Muzykom, współtwórcom tego nagrania, z pewnością ekspresja zawarta w madrygałach z księgi 6, 7 i 8 Monteverdiego nie jest obojętna. Ich zaangażowanie, interpretacja bogata w różne muzyczne odcienie, czyni to wykonanie niezwykle sugestywnym. Przekaz zatem trafia prosto w serce słuchaczy – jak strzała Amora.
Alina Mądry - Audio Video 02-2014

Zobacz także:

  • ERP 10518
  • KGS 0034
  • MF 8031
  • CHR 77440
  • DGCD 21115
  • TXA 18107
  • COBRA 0065
  • AVI 8553239
  • AR 011
  • GEN 19653