
Nr katalogowy: CDA 68019
Nośnik: 1 CD
Data wydania: styczeń 2014
EAN: 34571280196
Monteverdi: Madrigals of Love and Loss
Hyperion - CDA 68019Claudio Monteverdi (1567-1643)
Monteverdi: Volgendo Il Ciel - 1. Volgendo Il Ciel
Monteverdi: Volgendo Il Ciel - 2. Movete Al Mio Bel Suon
Merula: Ciaccona
Monteverdi: Volgendo Il Ciel - 3. Ei L'Armi Cinse
Monteverdi: Combattimento Di Tancredi & Clorinda
Monteverdi: Or Che'l Cielo & La Terra E'l Vento Tace
Monteverdi: Ohimè, Dov'è Il Mio Ben, Dov'è Il Mio Core?
Monteverdi: Zefiro Torna E'l Bel Tempo Rimena
Monteverdi: Ohimè Il Bel Viso, Ohimè Il Soave Sguardo
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 1. Incenerite Spoglie, Avara Tomba
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 2. Ditelo, O Fiumi
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 3. Darà La Notte Il Sol Lume Alla Terra
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 4. Ma Te Raccoglie, O Ninfa
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 5. O Chiome D'Or
Monteverdi: Sestina, 'Lagrime D'Amante Al Sepolcro' - 6. Dunque, Amate Reliquie
Most of the madrigals of Book 6 (1614) are songs of parting and loss. Book 7 (1619) is entitled Concerto, meaning that all the works it contains require instrumental accompaniment. And Book 8 (1638) introduces the genere concitato the ‘agitated’ manner that Monteverdi devised to convey the emotions of war, whether physical or psychological. Combattimento di Tancredi e Clorinda sets an extended passage from Tasso’s epic poem Gerusalemme liberata. Tasso’s text, set in the time of the ?rst crusade, tells of the combat between the Christian knight Tancredi and the Saracen maiden Clorinda. Most of the action of the Combattimento is conveyed by a narrator (Testo the text), sung here by celebrated tenor James Gilchrist.
Madrygały Claudio Monteverdiego z pewnością należą do tych utworów, które nigdy nie stracą na swym muzycznym przekazie. Wpływ na to ma sama muzyka, jak i ich tematyka. Miłość bowiem pozostanie zawsze aktualna. Monteverdi przekazał w madrygałach całe swoje mistrzostwo, wyczucie i wrażliwość. A jako kompozytor otwierający epokę baroku wniósł również nową stylistykę. Wielu wykonawców na różne sposoby próbuje tę XVII-wieczną muzykę przekazać współczesnemu słuchaczowi tak, aby przystawała do jego wrażliwości. Muzykom, współtwórcom tego nagrania, z pewnością ekspresja zawarta w madrygałach z księgi 6, 7 i 8 Monteverdiego nie jest obojętna. Ich zaangażowanie, interpretacja bogata w różne muzyczne odcienie, czyni to wykonanie niezwykle sugestywnym. Przekaz zatem trafia prosto w serce słuchaczy – jak strzała Amora.
Alina Mądry - Audio Video 02-2014