Nr katalogowy: CHR 77408
Nośnik: 1 CD
Data wydania: luty 2017
EAN: 4010072774088
Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): włoski
Instrumenty:
Rodzaj: pieśń, easter, muzyka pasyjna
Manna: Sacred Salterio - Lamentations of the Holy Week
Christophorus - CHR 77408Gennaro Manna (1715-1779)
Lezzione Seconda
Anonimo:
Lamentazione seconda p(er) Giovedi Santo la Sera (1781)
Gennaro Manna (1715-1779):
Lezzione Terza del Venerdi Santo
Anonimo:
Atto di dolore di Metastasio
In spite of its noble past, the Italian salterio is almost unknown today. But hundreds of compositions for virtuosos and laymen demonstrate the interest of the upper class of society in this instrument. In the 18th century, the nobility grew more and more fascinated by this trapezoidal instrument, which led to its play being taught in the circles of Italian aristocrats. In 1749, the salterio was banished from the church by order of Pope Benedict XIV. Nevertheless, in the second half of the century, the salterio came into fashion in the sacred repertoire and was played especially in nunneries.
In the Lamentations for the Holy Week for obbligato psaltery, soprano and basso continuo coming from the Benedictine monastery of San Severio (Apulia), we find a fine example of the Italian rococo, full of colourful textures and unusual sounds, masterly rendered by the soprano Miriam Feuersinger and the psaltery specialist, Franziska Fleischanderl.
Recording: 3 - 6 April 2016, St. Gerold (Austria)
Salterio to nic innego jak łacińskie psałterium lub dulcymer, czyli instrument złożony z drewnianej płyty, na której były rozciągnięte struny zaczepione na kołkach. Do gry używano pałeczek o specjalnie wygiętym kształcie. Przedstawienia tego instrumentu sięgają czasów starożytnych. I co ciekawe, we Włoszech jeszcze w XVIII wieku, odgrywał on dość istotną rolę. Mimo, że papież Benedykt XIV wydał polecenie wydalenia go z kościoła w 1749 roku. Pozostał. A w drugiej połowie XVIII wieku można go było spotkać w obsadzie utworów religijnych, wykonywanych szczególnie we włoskich klasztorach. Na płycie zatem niezwykły repertuar. Lamentacje na Wielki Tydzień, które przeznaczone są dla salterio, sopranu i basso continuo, a pochodzą z benedyktyńskiego klasztoru w San Severio (Apulia). Brzmi dość zaskakująco, ale niewiarygodnie inspirująco. Mamy do czynienia z doskonałymi muzykami, szczególnie Miriam Feuersinger (sopran) i wirtuozem gry na salterio - Franziską Fleischanderl. Nieznana muzyka, zakazany instrument, mistrzowskie wykonanie. Nic dodać, nic ująć. Doskonałe.
Alina Mądry - Audio Video 03-2017