Nr katalogowy: DCD 34249
Nośnik: 1 CD
Data wydania: listopad 2021
EAN: 801918342493
Vivaldi / Tartini / Locatelli: Pyrotechnia - Fire + Fury from 18th Century Italy
Delphian - DCD 34249Antonio Vivaldi (1678-1742)
Giuseppe Tartini (1692-1770)
Pietro Antonio Locatelli (1695-1764)
- Violin Concerto in D major, RV 205 ‘fatto per Maestro Pisendel’ - Allegro
- Violin Concerto in D major, RV 205 ‘fatto per Maestro Pisendel’ - Largo
- Violin Concerto in D major, RV 205 ‘fatto per Maestro Pisendel’ - Allegro – Capriccio
- Violin Concerto in D major, RV 213a ‘per Signora Anna Maria’ - Allegro
- Violin Concerto in D major, RV 213a ‘per Signora Anna Maria’ - Largo
- Violin Concerto in D major, RV 213a ‘per Signora Anna Maria’ - Allegro – Cadenza
- Violin Concerto in E major, D 48 ‘Rondinella vaga e bella’ - Allegro
- Violin Concerto in E major, D 48 ‘Rondinella vaga e bella’ - Largo
- Violin Concerto in E major, D 48 ‘Rondinella vaga e bella’ - Allegro – Capriccio
- Violin Concerto in D major, Op 3 No 12 ‘Il laberinto armonico’ - Allegro – Capriccio
- Violin Concerto in D major, Op 3 No 12 ‘Il laberinto armonico’ - Largo – Presto
- Violin Concerto in D major, Op 3 No 12 ‘Il laberinto armonico’ - Allegro – Capriccio
Violin Concerto in D major, RV 205, ‘fatto per Maestro Pisendel’
Violin Concerto in D major, RV 213a, ‘per Signora Anna Maria’
Giuseppe Tartini:
Violin Concerto in E major, D 48, ‘Rondinella vaga e bella’
Pietro Antonio Locatelli:
Violin Concerto in D major, Op. 3 No. 12
Thanks to Vivaldi’s pupils, eager to imitate the master’s wilder imaginings, several of his improvised cadenzas have been preserved.
Here, they inspire typically white-hot performances from Bojan Cicic and The Illyria Consort of four violin concertos by Vivaldi, Tartini and Locatelli which all have movements ending in a ‘capriccio’ – a sequence designed to show that the idea of a virtuosic display cadenza, usually associated with the classical concerto of a later period, had already developed during the first half of the eighteenth century. Fittingly, the album’s title is borrowed from John Babington, author of the earliest guide to fireworks published in Europe – Pyrotechnia!
Recorded on 29-31 July 2020 in St Martin’s Church, East Woodhay, Hampshire. Bojan Cicic plays on violin by G. Tononi, Bologna 1701.
Inspiracją do tytułu płyty był traktat XVII-wiecznego angielskiego matematyka i artylerzysty pt. „Pyrotechnia, czyli dyskurs o sztucznych fajerwerkach” wydany w 1635 roku. Ten przewodnik o stosowaniu fajerwerków odnosi się rzeczywiście wprost do muzycznych fajerwerków stosowanych przez Antonio Vivaldiego. Znamy w jego muzyce wiele przykładów zaskakujących, wirtuozowskich fragmentów. I to zarówno w utworach czysto instrumentalnych, jak i wokalno-instrumentalnych z ariami z oper i oratoriów na czele. Instrumentem wiodącym w jego twórczości były skrzypce i to właśnie w koncertach na ten instrument najbardziej słyszalne są ekstrema wirtuozerii, ogniste brzmienia, dramatyczne uniesienia kończące się kojącą kadencją. Na płycie dwa koncerty Vivaldiego w towarzystwie wtórujących mu w muzycznej skrzypcowej pirotechnice XVIII wieku - Giuseppe Tartiniego i Pietro Antonio Locatelliego. Muzycy dobrali po jednym koncercie tych twórców. Wykonanie w pełni odzwierciedla owe tytułowe - ogień i furię. Bojan Čičić wraz z muzykami The Illyria Consort rozpalają w słuchaczu pełen wachlarz skrajnych emocji. Wirtuozeria nie jest wymysłem XIX wieku. Kto nie wierzy - niech posłucha!
Alina Mądry - Audio Video 12-2021