koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
nifccd118
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Muzyka czasów Chopina
Nr katalogowy: NIFCCD 118
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2021
EAN: 5906395034574
48,00 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 48,00 zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: romantyzm
Obszar (język): polski
Instrumenty: gitara
Rodzaj: mazurek, etiuda, wariacje

Chopin: Polish Romantic Guitar

Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 118
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Stanisław Szczepanowski, Jan Nepomucen Bobrowicz, Felix Horecki, Marek Konrad Sokołowski
Wykonawcy
Mateusz Kowalski, guitar
Nagrody i rekomendacje
 
Classica 4 Music Island Recommends
 
Stanisław Szczepanowski:
Une Larme. Morceau expresif
Wariacje na temat „Jeszcze Polska nie zginęła”

Fryderyk Chopin:
Mazurek a-moll op. 7 nr 2
Mazurek B-dur op. 7 nr 1
Mazurek As-dur op. 7 nr 4
Mazurek E-dur op. 6 nr 3
Mazurek f-moll op. 7 nr 3
Mazurek es-moll op. 6 nr 4
Mazurek cis-moll op. 6 nr 2
Mazurek fis-moll op. 6 nr 1

Jan Nepomucen Bobrowicz:
Wariacje na temat piosenki ukraińskiej op. 7
Distraction. Rondeau brillant et facile op. 17
Wariacje na temat „La ci darem la mano” z opery Don Giovanni W.A. Mozarta op. 6

Felix Horecki:
Fantazja op. 40

Marek Konrad Sokołowski:
Diligenza postale
Etiuda D-dur
Fryderyk Chopin w otoczeniu kompozytorów, którzy w XIX wieku tworzyli grupę wyróżni-ających się w Europie gitarzystów: Feliks Horecki (1796-1870), Jan Nepomucen Bobrowicz (1805-1881), Stanisław Szczepanowski (1811?-1877) i Marek Konrad Sokołowski (1818-1883). Gitara w Polsce w tym czasie odgrywała rolę szczególną, będąc zarówno obecną w Panu Tadeuszu, jak i na spotkaniach młodzieży przygrywając do patriotycznych śpiewów. A na płycie dzieła wyjątkowe, których historię możemy poznać czytając obszerny komentarz w książeczce. Przewodzi muzyka Bobrowicza, zwanego Chopinem gitary. I obok jego au-torskich utworów możemy wsłuchać się także w wersje chopinowskich mazurków na gitarę, które stworzył. Płyta wyjątkowa pod każdym względem, również wykonawczym.


Wyobraźmy sobie wiek XIX, pałace książąt, salony arystokracji i coraz liczniejsze sale koncertowe, w których coraz więcej gromadziło się łaknących muzyki obywateli Europy. Ulica rozbrzmiewała fragmentami znanych oper, ale i melodiami tworzonymi tu i teraz, które pogwizdywali lub nucili pod nosem wielkomiejscy dorożkarze czy posłańcy. Dyktatorami jednak, czy wręcz władcami dusz stawali się muzycy wirtuozi przeróżnych proweniencji, wśród których zdecydowanie dominowali pianiści i skrzypkowie.

W Polsce gitara odgrywała rolę szczególną: „...towarzyszyła spotka niom młodzieży jako akompaniatorka do śpiewów zabawnych i patrioty cznych. Jej delikatny dźwięk rozbrzmiewał w czasie zebrań filaretów i filomatów, powoli zadomawiała się w polskiej literaturze. Na instrumencie tym kapitan Rykow gra mazura w dworku Sopliców w Panu Tadeuszu. Również we Fredrowskiej Zemście Papkin wykonuje na niewielkiej „angielce” swoją kocią serenadę. Gitara towarzyszy na stałe patriotycznej pieśni, zagrzewając Polaków do walki o wolność w czasie Powstania Listopadowego” (Jan Oberbek: Jan Nepomucen Bobrowicz. Chopin gitary, s. 10).

Stanisław Leszczyński (fragment z książeczki)

Nagrano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa, 11–14 września 2020. Gitara: świerkowa, Karl-Heinz Roemmich, 2015.

Fryderyk Chopin w otoczeniu kompozytorów, którzy w XIX wieku tworzyli grupę wyróżni-ających się w Europie gitarzystów: Feliks Horecki (1796-1870), Jan Nepomucen Bobrowicz (1805-1881), Stanisław Szczepanowski (1811?-1877) i Marek Konrad Sokołowski (1818-1883). Gitara w Polsce w tym czasie odgrywała rolę szczególną, będąc zarówno obecną w Panu Tadeuszu, jak i na spotkaniach młodzieży przygrywając do patriotycznych śpiewów. A na płycie dzieła wyjątkowe, których historię możemy poznać czytając obszerny komentarz w książeczce. Przewodzi muzyka Bobrowicza, zwanego Chopinem gitary. I obok jego au-torskich utworów możemy wsłuchać się także w wersje chopinowskich mazurków na gitarę, które stworzył. Płyta wyjątkowa pod każdym względem, również wykonawczym.
Alina Mądry - Audio Video 07-2021

Zobacz także:

  • NIFCCD 136
  • NIFCCD 070
  • NIFCCD 155-156
  • NIFCCD 146
  • HC 22055
  • KTC 1813
  • SIGCD 905
  • SIGCD 760
  • FHR 117
  • SIGCD 762