
Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 221
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2021
EAN: 5906395034581
Seria: Chopin na instrumentach współczesnych
Nr katalogowy: NIFCCD 221
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2021
EAN: 5906395034581
Chopin: Chamber Music
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 221
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Trio g-moll op. 8
Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
Grand duo concertant E-dur na tematy z opery Robert Diabeł Meyerbeera na fortepian i wiolonczelę, Dbop. 16A
Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
Grand duo concertant E-dur na tematy z opery Robert Diabeł Meyerbeera na fortepian i wiolonczelę, Dbop. 16A
W muzyce kameralnej, która od XVII wieku jest jednym z głównych nurtów twórczości muzycznej Europy, partycypuje Chopin sporadycznie i zdawałoby się marginalnie. A przecież w jego utworach kameralnych, kiedy głębiej w nie wnikniemy, możemy dopatrzyć się pewnego upodobania do uprawy i tego rodzaju muzyki. W swojej osobowości i kompozytorskim geniuszu Chopin zdaje się być również kameralistą (podobnie, choć to przypuszczenie bardziej śmiałe, jak symfonikiem). Był też - potencjalnie i w niewielkim tylko stopniu zrealizowanym - twórcą pieśni, na miarę Schuberta i Schumanna, zdolnym także, być może, do pisania oper, które tak uwielbiał. Jednakże jego geniusz - „daimon opiekuńczy”, jakby powiedział Sokrates - kazał mu, dla pełnej realiazacji twórczych zamysłów, ograniczyć się zasadniczo do jednego medium - fortepianu. Dlatego po opuszczeniu Warszawy, na obczyźnie, zaniechał uprawiania kameralistyki (z jednym tylko okazjonalnym wyjątkiem, podobnie jak utworów koncertowych z orkiestrą), aby wszakże w ostatnich latach życia znowu do niej powrócić.
Bohdan Pociej (fragment z książeczki)
Nagrano w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa
Pendereckiego, Lusławice 3–5 lipca 2019 [5–9] oraz w Studio Koncertowym
Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 12–13 marca 2020 [10], 25–26 sierpnia 2020 [1–4].
Bohdan Pociej (fragment z książeczki)
Nagrano w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa
Pendereckiego, Lusławice 3–5 lipca 2019 [5–9] oraz w Studio Koncertowym
Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 12–13 marca 2020 [10], 25–26 sierpnia 2020 [1–4].