
Nr katalogowy: PAS 1120
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2022
EAN: 5425004841209
Piccinini / Kapsperger / Cazzatti: The Art of Resonance - Archlute & Theorbo Music of the Italian Seicento
Passacaille - PAS 1120Alessandro Piccinini (1566-c1638)
Giovanni Girolamo Kapsperger (1580-1651)
Maurizio Cazzatti (1616-1678)
Pietro Paolo Raimondo, Cipriano de Rore, Giovanni Battista Spadi, Pietro Paolo Melli
Luca Pianca, archlute & theorbo
Toccata XX
Toccata XV
Gagliarda III
Toccata
Fuga
Anchor che col partire
Capriccio cromatico
Gagliarda"La Claudiana"
Gagliarda 'La Farnese"
Corrente "La Sansona"
Balletto VI
Toccata II arpeggiata
Passacaglia
Corrente I
Toccata VI
Villanella "Mentre nel mondo ch'è lusinghier"
Gagliarda XIII
Corrente VII Cromatica
Toccata VII
Gagliarda III
Toccata IV
Aria di Follia Romanesca
Toccata XI
Corrente II
Ciaccona
Toccata XX
Toccata XV
Gagliarda III
Pietro Paolo Raimondo:
Toccata
Fuga
Cipriano de Rore/Giovanni Battista Spadi:
Anchor che col partire
Pietro Paolo Melli:
Capriccio cromatico
Gagliarda "La Claudiana"
Gagliarda "La Farnese"
Corrente "La Sansona"
Maurizio Cazzati:
Balletto VI
Giovanni Girolamo Kapsberger:
Toccata II arpeggiata
Passacaglia
Corrente I
Toccata VI
Villanella "Mentre nel mondo ch'e lusinghier"
Gagliarda XIII
Corrente VII Cromatica
Alessandro Piccinini:
Toccata VII
Gagliarda III
Toccata IV
Aria di Follia Romanesca
Toccata XI
Corrente II
Ciaccona
The new expressive demands invited playing with timbres, (de)crescendi and agogics to convincingly portray human passions, elements that were also applied to purely instrumental music, as in the works on this recording. The rigour of polyphony gave way to a style based more on improvisation, an aspect particularly important to Luca Pianca in his interpretation of solo works for archlute and theorbo by Piccinini, Kapsberger, Melli and Raimondo.
Recording: Oratorio di San Rocco, Manno (CH), October 2021. Instrument by Luc Breton (Vaux-sur-Morges).
Wraz z początkiem XVII wieku polifonia odchodzącego renesansu ustępuje muzyce mon-odycznej, skupionej na przekazie ludzkich emocji. Ważne staje się słowo, każdy dźwięk, który ma pobudzać w słuchaczach określone doznania. To uwrażliwienie przechodzi także na narzędzia muzycznego przekazu. Do głosu dochodzi muzyka instrumentalna, która się usamodzielnia, a rozwój instrumentarium powoduje, że rodzą się gatunki dedykowane określonym instrumentom. Ten kierunek widoczny jest w pierwszych dekadach XVII wieku głównie u kompozytorów włoskich. Luca Pianca dał temu wyraz w nagraniu solowej płyty kompozycji twórców włoskiego seicento na arcylutni i teorbie. Utwory m.in. Piccininiego, Raimondo, Melliego czy Kapsbergera rozbrzmiewają w subtelnej, pełnej zróżnicowanego wy-razu interpretacji. Rezonują na instrumentach posiadających o wiele większy zakres brzmieniowy od stosowanej do tej pory lutni. Sztuka rezonansu osiągnęła piękny muzyczny wymiar.
Alina Mądry - Audio Video 06-2022