koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
pas977
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Passacaille
Nr katalogowy: PAS 977
Nośnik: 1 CD
Data wydania: maj 2012
EAN: 5425004849779
66,00zł
na zamówienie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki

Zelenka / Bach: Lamentationes

Passacaille - PAS 977
Wykonawcy
Damien Guillon, alto
Marcus Ullman, tenor
Lieven Termont, baritone
il Gardellino / Marcel Ponseele
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
Utwory na płycie:
Bach:
Cantate BWV 46 Schauet doch und sehet, ob irgendein Schmerz sei
BWV 102 Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben!

Zelenka:
Lamentatione I pro die mercuri sancto for bass, 2 oboes, bassoon, strings and Basso Continuo
Lamentatione II pro die veneris sancto for altus, violin, oboe, bassoon and Basso Continuo
The two Bach cantatas presented here were written three years apart (1723 and 1726) for the same Sunday of the liturgical year, the tenth Sunday after Trinity. The Gospel for the day reports Jesus weeping over Jerusalem, and announcing its destruction. Marcel Ponseele thought it was very interesting to juxtapose these cantatatas against 2 lamentations composed by Zelenka in 1722. In a span of 4 years and geographically closely connected we have three musical settings of the same subjects. One lamentation is for bariton solo and the other for alto voice – performed in this recording by the french countertenor Damien Guillon.

We know of Bach’s admiration for his colleague Zelenka, whom he had the opportunity of meeting in Dresden, where the latter worked. Born in Bohemia, Jan Dismas Zelenka was six years older than Bach. He went to Dresden in 1710, where he was engaged as a double bass player in the famous court orchestra, at the time regarded as the best in the world. Indulged by the Prince-Elector Augustus the Strong, he completed his studies in Vienna, then in Italy, Naples, Venice, and returned to Vienna, where he had the opportunity of giving lessons to Quantz. He settled permanently in Dresden in 1719. This was for him an intense period of composition. For the royal chapel, he composed Masses, Requiems, Magnificats, hymns, Lamentations, music for Holy Week and for vespers, psalms. So, in 1722, Zelenka had composed the six Lamentations for the three Saint’s Days. The first Lamentation, for Maundy Thursday, sets the first five verses of the first Lamentation of Jeremiah, in Latin of course; a mosaic structure of juxtaposed elements, very different, linked by the Hebrew letters of the verses, generously illuminated. Tension, gravity, desolation, throbbing from the beginning. The declamation of the solo bass alternates a simple recitative with continuo, perfectly intelligible, and some arioso episodes, with instrumental comments, where the painful affekts generated by the text are released in chromatic movements, vocalises and dissonances.

Zespół Il Gardellino pod dyrekcją znanego oboisty Marcela Ponseele’a sięgnęli po wspaniały repertuar dwóch wspaniałych kompozytorów, rówieśników, związanych z saskim dworem w Dreźnie. Nie raz już utwory Bacha i Zelenki pojawiały się na tej stronie w recenzjach. Tym razem są razem na jednej płycie – dwaj wielcy, którzy darzyli się szacunkiem. I ich „Lamentacje”: Bachowskie dwie kantaty BWV 46 i 102 oparte na tekstach z Nowego Testamentu i Zelenkowskie starotestamentowe „Lamentacje Jeremiasza”. Wykonanie budzi respekt i oddaje pełne głębokich treści kompozycje. Z jednej strony muzyka spokojna i zdystansowana, z drugiej kipiąca od emocji. Zwraca uwagę niezwykła przejrzystość brzmieniowa zarówno głosów wokalnych, jak i instrumentalnych. Tylko pomyłka kolejności tego, co na płycie z tym, co w książeczce budzi pewien dyskomfort. Zatem trzeba słuchać uważnie. Naprawdę warto.
Alina Mądry - Audio Video 06-2012

Zobacz także:

  • HC 23027
  • FHR 141
  • HC 23026
  • UMFCCD 167
  • DCD 34314
  • RH 027
  • ACD 22426
  • EPRC 052
  • KTC 1735
  • CC 72965