
Nr katalogowy: RK 3502
Nośnik: 1 CD
Data wydania: marzec 2016
EAN: 4018767035025
Telemann / Rolle: So horet meinen Gesang
Raumklang - RK 3502Antje Rux, Soprano
Susanne Langner, Alto
Tobias Hunger, Tenor
Ingolf Seidel, Bass
Leipziger Concert / Siegfried Pank
Arie Komm, Geist des Herrn
Choral Komm, heiliger Geist,Troester Gott
Rezitativ Noch sahen sie, voll innrer Schmerzen
Chor Wir haben auch einen kindlichen Geist empfangen
Rezitativ O suesser Trost fuer Suender
Arie Du, Geist des Herrn!
Choral Du heiliges Licht
Rezitativ So staerke mich
Duett Du Quell der Hoffnung
Choral Du heilige Ruh!
Sing, unsterbliche Seele
Vergebens erhub sich Satan
Zwischenspiel
Aber, o Werk, das nur Gottgegenwaertig erkennet
Sterbliche, kennt ihr die Ehre
Nah an der heiligen Stadt
Gott kam selber vom Himmel herab
Vorspiel
Ein Herold Mirjams, und deine Wehmut, Debora
Mirjam und Debora Schoenster unter den Menschen
Mirjam und Debora Trauert, Zedern! auf Libanon stand sie
Mirjam und Debora Seine goettliche Stirn
Symphonie
Mirjam und Debora Mirjam, sein Auge verlischt
Mirjam und Debora Die du drobenden Himmlischen leuchtest
Mirjam und Debora Die du suendigst auf Erden
Mirjam und Debora Still in ihremLaufe sind alle Sterne gestanden
David und Jonathan. Eine Musikalische Elegie
Kantate auf Pfingsten
Zwei Auszuge von Klopstocks Messiah
Mirjam und deine Wehmut, Debora
Rolle:
David und Jonathan. Eine Musikaliche Elegie
Goethe revered him and raved about him in his Werther – the poet Friedrich Gottlieb Klopstock not only filled poets with enthusiasm, but has also inspired musicians from G. P. Telemann through Gustav Mahler to the present day. Klopstock realized his ideal of antique poetry in the epic poem The Messiah, which is written throughout in hexameters. For Georg Philipp Telemann, his poetry posed a new challenge; Telemann tried his hand several times on Klopstock’s works, the most famous being the two settings, recorded here, of the first and tenth cantos of the Messiah. Telemann sensitively translated the mood and the form of the text into music, searching for new ways that contrasted with the realization of the usual cantata or oratorio forms. This major work is complemented by the cantata Komm, Geist des Herrn, composed in 1759, and by Klopstock’s musical elegy David and Jonathan, which was set by the Magdeburg Music Director Johann Heinrich Rolle. The Leipziger Concert, under the direction of Siegfried Pank, delights with a very empathic musical approach to Klopstock, Telemann and Rolle.
Friedrich Gottlieb Klopstock (1724-1813) to poeta niemiecki, który swoją twórczością inspirował kompozytorów swego czasu i inspiruje do dziś. Na tej płycie możemy zapoznać się z muzyczną wizją Georga Philippa Telemanna i Johanna Heinricha Rolle poezji Klopstocka. Z jednej strony Telemann odwołał się do jego poematu „Mesjasz” i stworzył dwa dzieła: „Zwei Auszüge aus Klopsocks Messias” i „Mirjams, und deine Wehmut, Debora”. To swego rodzaju muzyczne dramaty pełne kontrastów. Poezja Klopstocka pisana antycznym metrum jest pełna emocji, która stawia muzyce niezwykłe wyzwania. Telemann doskonale wyczuł ów temperament. Telemannowską wizję poezji Klopstocka dopełnia kantata „Komm, Geist des Herrn”. Rolle również odwołał się do tekstów poety pisząc w 1759 roku, pełniąc wówczas w Magdeburgu funkcję dyrektora muzyki, elegię muzyczną „David i Jonathan”. Muzycy pod dyrekcją Siegfrieda Panka podeszli do tej muzyki w sposób bardzo empatyczny. Ciekawe i inspirujące.
Alina Mądry - Audio Video 03-2016